Zásilkovým službám chybí kvůli covidu pracovníci. Balíky se tak mohou opozdit

Desítky pracovníků chybí kvůli karanténě nebo nemoci covid-19 zásilkovým službám, které se starají o dodání předvánočních balíků. Potvrdily to čtyři oslovené společnosti. Výpadek brigádníků podle nich ovlivňuje stovky zákazníků denně. Některé zásilky se tak mohou zpožďovat. Přepravci proto doporučují, aby zákazníci nenechávali on-line nákupy na poslední chvíli.

Kvůli karanténě nebo onemocnění covidem-19 ubývá zásilkovým službám lidí, kteří mohou rozvážet objednané balíky. „Karanténa se dotýká desítek kurýrů. Každý z nich ale může denně rozvézt až dvě stě balíků. To znamená, že výpadek může ovlivnit až několik set kontaktů denně,“ uvedl generální ředitel společnosti DPD Miloš Malaník.

„V posledních dnech nás interně omezuje i situace ohledně šíření onemocnění covid-19 v některých regionech České republiky. Obzvláště na Moravě nebo na Hradecku docházelo k častějším výpadkům desítek zaměstnanců kvůli karanténě, což v kombinaci s obecně velkou vytížeností před Vánoci způsobuje krátkodobé zpoždění u některých zásilek,“ doplnil Malaník.

Společnost má na předvánoční sezonu k dispozici více než dva tisíce kurýrů. „Samozřejmě je pro nás složité nárazově nahrazovat v tomto kritickém období zaměstnance v oblastech, kde se v posledních dnech rychle šířila nákaza, například na Moravě,“ dodal.

Povinné karantény

Lokální výpadky zaměstnanců eviduje i Zásilkovna. „Řešíme především nemocnost zaměstnanců a povinné karantény. Máme sice množství sezonních brigádníků, covid je ale nepredikovatelný a zaměstnanci nám karanténu hlásí vždy až v den nástupu. Není snadné zkoordinovat desítky procent chybějících lidí,“ řekl mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa.

Zásilkovna před Vánoci nasmlouvala stovky pomocných pracovníků, i tak ale covid plány narušuje. „Aktuálně využíváme služeb téměř 800 brigádníků. Potřeba nových brigádníků se velmi rychle mění podle dopadů šíření covidu a nutnosti být v karanténě. Nahrazovat lokální výpadky pracovníků je logisticky a procesně velmi náročné,“ vysvětluje mluvčí služby.

Rychlost dodání zásilek závisí na kurýrech. „Jakmile je někdo z kurýrů paralyzován vlivem karantény, nastupuje náhradník. Bohužel trvá, než se zaškolí, a nemá takový výkon jako běžný pracovník,“ dodává Malaník z DPD.

Omezení v některých regionech eviduje i společnost PPL. „Někteří pracovníci musejí zůstat kvůli covidu v karanténě, zpoždění u zásilek v řádu jednotek procent jsme zaznamenali především po víkendu Black Friday a aktuálně v některých lokalitách,“ uvedl marketingový ředitel společnosti Milan Loidl.

Poslední termín

Přestože společnosti garantují poslední termín, kdy si příjemci mohou objednat balík, aby jim dorazil do Vánoc, vyzývají, aby zákazníci nenechávali nákupy na poslední chvíli a objednávali dárky s předstihem. „Nejpozději je možné objednat 20. prosince. Stát se ale v logistice a předvánočním období samozřejmě může cokoliv a ne vždy vinou přepravní společnosti, ale své může sehrát například sněhová kalamita,“ varuje Loidl.

„Nejdůležitější je předat nám zásilku s dostatečným předstihem. Na základě toho, kde zásilky zákazník podává, doporučujeme dvě data: pokud podává zásilku na některém z našich výdejních míst, je to pátek 17. prosince, pokud je to na některém z našich dep, je to pondělí 20. prosince,“ upřesňuje Chalupa ze Zásilkovny.

Česká pošta garantuje doručení před Vánoci i při odeslání balíku 22. prosince. „Pokud Česká pošta dostane balík do přepravy do 22. prosince včetně, garantuje jeho doručení do Štědrého dne. Rozhodný den platí pro všechny druhy balíkových zásilek,“ potvrdil mluvčí pošty Ivo Vysoudil.