Německo prodloužilo nařízení, které dopravcům až na výjimky zakazuje přepravu cestujících z oblastí s koronavirovými mutacemi, do 3. března. Týká se to i Česka. Sasko naopak rozšiřuje výjimku z karantény pro české pendlery, týká se to například energetiků, vodohospodářů, informatiků, pracovníků technických služeb či výrobců zařízení pro zdravotnictví. Německá policie k úternímu ránu zkontrolovala na česko-saských hranicích přes 12 tisíc lidí, z nichž zhruba čtvrtinu do země nevpustila.
Cestování do Německa zůstane omezeno do 3. března. Sasko rozšířilo výjimku pro pendlery
Sasko rozšířilo výjimku z karantény pro české pendlery, oznámila v úterý saská ministryně sociálních věcí Petra Köppingová, která má na starosti i resort zdravotnictví a boj s pandemií nemoci covid-19. Uvedla, že přechodné období, než pendleři získají potřebné potvrzení úřadů, potrvá do konce tohoto týdne.
„Po jednání se spolkovou a bavorskou vládou jsme se rozhodli výjimku rozšířit,“ řekla Köppingová. „Podmínkou pro využití této výjimky bude negativní test na koronavirus a denní testování,“ zdůraznila.
Podle dosavadního saského nařízení z pátku minulého týdne mohou do Saska jen ti čeští pendleři, kteří pracují ve zdravotnictví, pečovatelských zařízeních a v zemědělství, zejména v živočišné výrobě. Na dodržování nařízení dohlížejí němečtí policisté, od neděle se obnovily kontroly na hranicích s Českem.
Bavorsko postupovalo oproti Sasku volněji a rozhodlo se vpouštět do země přeshraniční pracovníky, jejichž profese je důležitá pro bavorskou infrastrukturu. Výjimky z karantény na žádost zaměstnavatelů vydávají bavorské okresy, lhůtu k tomu mají do úterý 16. února. Od středy již na bavorsko-české hranici musí pendleři předkládat příslušné povolení.
Opatření potrvají do třetího března
Na federální úrovni se prodlužuje do 3. března zákaz leteckým, autobusovým či železničním dopravcům přepravovat cestující z oblastí s mutacemi. Výjimku mají dopravci jen pro německé občany a pro pasažéry, kteří mají v Německu nahlášen pobyt.
Zpravodaj ČT v Německu Martin Jonáš ještě před oficiálním potvrzením poznamenal, že rozhodnutí ministra zdravotnictví Jense Spahna by nebylo překvapivé, prodloužení totiž znamená jen několik dnů navíc oproti plánu. Německá strana zatím dle něj nedefinovala jasná kritéria, jak by se situace v Česku měla změnit, aby se opatření zmírnila.
„Opatření tvrdě dopadají na hraniční provoz, tvoří se fronty,“ popsal Jonáš situaci na přechodech.
Zavírání německé hranice s Českem a také rakouským Tyrolskem už několik dní kritizuje Evropská komise. Podle ní takový jednostranný krok narušuje princip volného pohybu v Evropě. Přísné podmínky komplikují život nejen těm, kdo do Německa míří, ale také těm, kdo jím potřebují pouze projet.
Týká se to například Čechů pracujících v Bruselu. Výjimku zatím nemají nejen běžní pracovníci, ale ani diplomaté, europoslanci či jejich asistenti. To představuje velkou komplikaci pro české instituce v unijní metropoli.
Každý čtvrtý musel zpět
Německá policie k úterním ránu zkontrolovala na česko-saských hranicích přes dvanáct tisíc lidí, z nichž zhruba čtvrtinu do země nevpustila. Na tiskové konferenci to řekl saský ministr vnitra Roland Wöller.
„Do dnešních 6:00 ráno zkontrolovala spolková policie na hranicích Saska a Česka 12 194 lidí, z nichž 3414 do země nevpustila,“ uvedl Wöller. Důvody pro nevpuštění do Německa jsou chybějící digitální oznámení o vstupu, nepředložení negativního testu na koronavirus či nesplnění dalších podmínek příjezdu.
Čeští pendleři, kteří podmínky vstupu bez karantény nesplní, se mohou v Německu dočasně ubytovat. Sasko jim v takovém případě bude vyplácet podporu na ubytování ve výši 40 eur (1030 korun) za noc, a pokud si s sebou vezmou nejbližší rodinu, což jsou manželé a děti, dostanou k tomu 20 eur na osobu a noc.
„Ještě k tomu nemáme žádná přesná čísla. Víme ale, že tuto možnost se ještě před půlnocí v noci na neděli rozhodla využít celá řada lidí,“ řekl Oliver Schenk, který je šéfem saské státní kanceláře, tedy zemského úřadu vlády.
Rušení spojů
Na základě německého nařízení zrušili dopravci přeshraniční železniční spoje mezi Německem a Českem. Učinily tak mimo jiné České dráhy, německé dráhy DB či společnost GW Train Regio.
Ve zdůvodnění Spahn uvádí, že epidemická situace se v Německu sice mírně zlepšuje, ale velkou hrozbu pro dosavadní úspěšný boj proti pandemii nemoci covid-19 představuje případné neřízené šíření koronavirových mutací. Za řešení považuje omezení cest z oblastí s mutacemi.
Toto nařízení není jediné, kterým německé úřady cestování z epidemicky rizikových států omezují. V Německu platí ještě celostátní karanténní nařízení, ze kterého vycházejí regionální úpravy jednotlivých spolkových zemí.