Práce z domova a distanční výuka zvedly zájem o webkamery. Prodeje stouply o tisíce procent

Největší zájem v on-line prodejnách měli vloni Češi o webkamery. Jejich prodeje stouply až o tisíce procent. ČT to potvrdily čtyři velké e-shopy. Důvodem byla hlavně práce z domova a distanční výuka ve školách. Podle analýzy Asociace pro elektronickou komerci zvládli Češi v e-shopech za minulý rok utratit bezmála 200 miliard korun.

„U webkamer jsme za říjen 2020, proti předminulému roku, zaznamenali nárůst o něco málo přes 4200 procent,“ řekla mluvčí portálu Heureka Adéla Berková. Doplnila, že zásoby vyprodali na jaře i na pozdim. Hlavním důvodem byla práce z domova a přechod žáků na distanční výuku. „Webkamery byly tento rok prakticky celoročně vyprodané. Ve skladu se nikdy moc neohřály,“ uvedla mluvčí CZC.cz Michaela Balarínová.

Časté nákupy představovaly i počítače. „Prodeje notebooků, tiskáren a headsetů se v porovnání s loňským rokem zvýšily na trojnásobek. Poptávka po monitorech se zvýšila čtyřnásobně,“ upřesnila mluvčí Datartu Eva Kočicová. „Výrazná poptávka po noteboocích se projevila už na jaře a zesílila koncem léta a začátkem podzimu, kdy se lidé začali opět připravovat na práci z domova,“ doplnila.

Nárůst poptávky zaznamenaly hygienické pomůcky

Zájem lidí vloni vzrostl i o hygienické potřeby nebo zdravotnické pomůcky. „Ze zdravotnických pomůcek lidé kupovali desetkrát více teploměrů než předloni,“ uvedla Kočicová. „Pro zkvalitňování podmínek si lidé do domácností kupovali i klimatizace, čističky a zvlhčovače vzduchu,“ dodala.

Z dat jednotlivých e-shopů také vyplývá, že na jaře měli lidé zájem o jiné produkty než na podzim. „Na začátku pandemie jsme zaznamenali nárůst zájmu o šicí stroje o necelých 900 procent. V prosinci jsou už ale v porovnání s rokem 2019 v záporných číslech. Šicí stroje na šití roušek má dnes už totiž každý,“ řekla Berková z Heuréky. „Největší nárůst jsme zaznamenávali u produktů, které nějakým způsobem souvisely s pandemií koronaviru,“ sdělila mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.

Bez ohledu na pandemii potom podle oslovených e-schopů v uplynulém roce rostl zájem o televize nebo set-top boxy. Lidé totiž museli inovovat svá zařízení kvůli přechodu na nový vysílací standard DVB-T2.

Podle analýzy Asociace pro elektronickou komerci a portálu Heuréka, kterou provedli na více než 38 tisíci e-shopech, utratili Češi za rok 2020 necelých 200 miliard korun na on-line nákupech. Podle ní byla nejvyužívanější platební metodou dobírka (29 %) a platba při převzetí (29 %). Třetí volbou byla platba kartou on-line (26 %).