Paříž - Legendární Orient expres, komfortní hotel na kolejích, poprvé vyjel z pařížského Východního nádraží 5. června 1883, před 130 lety, a směřoval přes Mnichov do Vídně. Přes Budapešť a Bukurešť do Istanbulu začal vlak jezdit až v říjnu 1883, název Orient expres získal v roce 1891. Vlak se stal dokonce i námětem snad nejznámější detektivky Agathy Christie Vražda v Orient expresu.
Luxusní Orient expres zpočátku nejen po železnici
Tento komfortní hotel na kolejích i první evropský transkontinentální expres vymyslel belgický podnikatel Georges Nagelmackers. Nicméně nevsadil na luxusní cestování, inspiraci našel v roce 1872 při své návštěvě USA, kde ho fascinovaly komfortní rychlovlaky bratří Pullmanů. A tak v roce 1876 založil Mezinárodní společnost lůžkových vozů (CIWL).
Do roku 1889 se muselo přes Dunaj lodí
Při první cestě do Istanbulu v roce 1883 ale museli cestující zhruba 70 kilometrů za Bukureští, ve městě Giurgiu, kde se železnice křížila s Dunajem, vystoupit, přeplout na trajektu Dunaj a pak pokračovat místním vlakem do Varny. Zde se nalodili na loď a na ní dopluli do cílové stanice v Istanbulu; přímé vlakové spojení do Istanbulu bylo zavedeno v roce 1889.
Cesta původním Orient expresem trvala 69 a půl hodiny
Cestu luxusním vlakem absolvovaly četné slavné osobnosti, včetně císařů a králů. Například bulharský car Boris III., železniční nadšenec, vlak dokonce sám řídil. Do Prahy zavítal slavný vlak poprvé v roce 1994.
Orient expres měl zpočátku malou, elegantní lokomotivu, dva obrovské, velice luxusní spací vozy, nádherný jídelní vůz s kuřáckým salonkem, zavazadlový vůz a část pro personál. Vezl asi 40 pasažérů a jízdní doba na trase Paříž-Istanbul dlouhé 3 186 kilometrů činila 69 a půl hodiny.
Po otevření Simplonského tunelu pod Alpami v roce 1906 byl zaveden Simplonský Orient expres. První světová válka přerušila provoz vlaku, obnoven byl v roce 1921. Pětidenní uvíznutí Orient expresu v Turecku ve sněhu v roce 1929 inspirovalo Agathu Christie k napsání románu Vražda v Orient expresu.
Po skončení druhé světové války jezdily oba vlaky v podobě obyčejných rychlíků a přibývalo dalších spojů s pojmenování Orient expres. Již od 70. let 20. století jsou jako Orient expres provozovány i nostalgické vlaky složené z původních vozů z 20. a 30. let 20. století, přizpůsobených dnešním požadavkům.
Provoz původního Orient expresu byl po 126 letech ukončen 14. prosince 2009, podle tisku se stal „obětí vysokorychlostních vlaků a nízkonákladových aerolinek“.