Liberty Ostrava čelí potížím s financováním a poklesem poptávky. Uzavírá jeden z důležitých provozů

8 minut
Liberty Ostrava řeší problémy s výrobou a dluhy
Zdroj: ČT24

Ostravská huť Liberty řeší vážné problémy s financováním a poklesem poptávky po výrobcích. Uzavírá tak jeden ze zásadních provozů – největší koksárenskou baterii. Ta je podle Liberty neefektivní a vzhledem k přebytku kapacit na světovém trhu ztrátová. Vedení společnosti ale tvrdí, že všichni pracovníci z tohoto provozu by měli najít uplatnění uvnitř Liberty Ostrava.

„Navzdory našim snahám a úsilí dalších významných českých energeticky náročných sektorů se vládě zatím nepodařilo omezit nepříznivý dopad vysokých cen energií a vysoké inflace, která je jednou z nejvyšších v Evropě, na naše podnikání. Proto jsme museli v nejlepším zájmu našeho podniku přistoupit k určitým zásadním opatřením,“ sdělila mluvčí Liberty Ostrava Kateřina Zajíčková. 

Odbory hutní firmy tvrdí, že jde o nevratný proces. Po vychladnutí baterie totiž provoz už nebude možné znovu obnovit. K jeho odstavení by mělo dojít v polovině září letošního roku. 

„Jsme neklidní, protože nám není známo, jak to zapadá do celkové strategie firmy. Namístě je otázka na vlastníky, jaký bude další vývoj s hutí a její strategií, protože utlumování prvovýroby, jak vidíme, může být do jisté míry nebezpečné,“ míní prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jan Rafaj. 

„Dnes už nám jede jedna vysoká pec a v případě, že bychom opětovně chtěli najet na druhou vysokou pec, tak už nebudeme mít dostatek vlastního koksu. Předpokládali jsme, že pokud se trhy zlepší, tak by koksárenská baterie sloužila k podpoře té vysoké pece,“ vysvětlil předseda odborové organizace ocelárny Roman Bečica. V opačném případě by se podle něj musel koks nakupovat. 

Práce v Liberty, ale v jiném provozu

Zrušení provozu by se podle posledních informací odborářů mělo dotknout devadesáti lidí. „Ti lidi by dostali nabídku na jiných pracovištích v rámci hutě,“ uvedl Bečica. Podle něj by mohlo jít o rourovnu, kde by vedení společnosti mohlo od ledna rozjet čtvrtou směnu. „Kdyby někdo tu nabídku nepřijal, tak by s ním v rámci kolektivní smlouvy musel být ukončen pracovní poměr,“ dodal. Pokud jde o rourovnu, tak tomuto provozu se podle šéfa odborářů daří. 

Některé provozy v Liberty se zastavily i v minulosti. Jde už o zmíněné vysoké pece, kdy se v roce 2012 přešlo ze tří pecí na dvě. „Teď jsme v modelu, kdy jedeme na jednu vysokou pec,“ řekl Bečica a dodal, že to považuje za tragédii. 

„Musím říct, že nervozita je obrovská. Jsem ale rád, že lidi mají o firmu zájem, protože je spousta dotazů, zajímají se, co bude zítra, zda bude na výplaty, jak si firma povede, kolik peněz dlužíme a tak dále. Nepamatuji si, že by to někdy bylo v takové fázi, že by byl mezi lidmi tak velký strach o zaměstnání,“ doplnil šéf odborářů. 

Dluhy Liberty Ostrava

Další problémy, které Liberty Ostrava řeší, se týkají financování. Huť totiž dál dluží za dodávky energií firmě Tameh Czech. Problémy jsou už od jara, kdy vedení společnosti Tameh Czech hrozilo omezením dodávek. Liberty pak část dluhů zaplatila, teď ale dodavatel na huť opět tlačí.

Huti Liberty Ostrava navíc momentálně hrozí i to, že vůbec poprvé bude dlužit i státu, jde o částku až jeden a půl miliardy korun. Společnost si v době pandemie covidu-19 vzala úvěr od banky, která ale zkrachovala. Její věřitelé teď chtějí peníze po státní pojišťovně EGAP, která se za úvěr zaručila. Nyní probíhají intenzivní jednání, jasno by mohlo být zhruba za dva týdny. 

„EGAP obdržel volání záruky za úvěr Greensill Bank poskytnutý společnosti Liberty Ostrava. Situace je řešena s ohledem na minimalizaci případných ztrát. Covid Plus sloužil k pomoci firmám vyrovnat se s dopady pandemie na jejich finanční zdraví. Řadě firem tak pomohl přežít složité období, zachovat zaměstnanost a nyní již fungují bez jakékoliv pomoci státu a úvěr podpořený EGAP splatily. Ne všichni ale situaci zvládli, u některých případů musel EGAP odškodňovat,“ uvedl mluvčí Exportní garanční a pojišťovací společnosti Jan Černý. 

S platební morálkou Liberty Ostrava se ale podle redaktorky ČT Pavly Daňkové potýká i řada menších společností. Huť jim dluží řádově miliony korun. Většinou se však nechtějí vyjadřovat veřejně z toho důvodu, že stále věří v dobrý konec, tedy že se svých peněz dočkají. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlček odmítl, že by korejská vláda měla zkomplikovat dostavbu Dukovan

Vláda nepochybuje o tom, že podíl českých firem na stavbě a provozu nových jaderných bloků v Dukovanech dosáhne slibovaných šedesáti procent z projektu. V současné době je smlouvami garantovaný třicetiprocentní podíl a další kontrakty by měly následovat, uvedl ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN). Zároveň odmítl, že by projekt mohla zkomplikovat nová korejská vláda, stavba má podle něj podporu celého politického spektra Jižní Koreje.
14:03Aktualizovánopřed 16 mminutami

Cizinec si za žhářský útok na dopravní podnik odpyká osm let vězení

Pražský městský soud poslal na osm let do vězení muže, který loni v červnu spáchal žhářský útok na pražský dopravní podnik. Kolumbijce Andrese Alfonsa de la Hoz de la Cruz zároveň vyhostil z Česka a uložil mu nahradit škodu ve výši zhruba 115 tisíc korun. Trestní senát tak schválil dohodu o vině a trestu, kterou muž uzavřel se státním zástupcem. Cizinec se přiznal, soud ho uznal vinným z teroristického útoku a z přípravy dalšího.
12:09Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Revize Strahovského tunelu začala, rekonstrukce vyjde na miliardy

Začala revize Strahovského tunelu v Praze, která má rozhodnout o rozsahu připravované rekonstrukce. Vytíženou dopravní stavbu čeká kompletní oprava za šest miliard korun, včetně výměny technologií, odvodňovacích šachet nebo osvětlení. Práce mají začít v roce 2028 a hotovo má být za osm let. Hlavní město každopádně počítá kvůli absenci objízdných tras s výraznými dopravními komplikacemi.
před 19 hhodinami

Části Česka zasáhly silné bouřky. Obešly se bez rozsáhlých škod

Přes Česko v neděli přešly silné bouřky. Odpoledne zasáhly hlavně Jihlavsko, Olomoucko a Jeseníky. Lokálně se ale objevily i na dalších místech. Provázely je přívalové deště, někde i s kroupami, a nárazový vítr o rychlosti až osmdesát kilometrů za hodinu. Bouřky se ale na rozdíl od těch z předchozích dnů obešly bez rozsáhlejších škod.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Český Krumlov chce dát víc prostoru turistům, omezí vjezd aut do centra

Český Krumlov od příštího týdne omezí vjezd aut do centra města. V úzkých uličkách chce dát radnice víc prostoru turistům. Ti, kteří se v centru ubytují, musejí počítat s tím, že už se k hotelu nebo penzionu autem nedostanou. „My, kteří procházíme ulicemi města, to velmi vnímáme. Leckdy máme strach i o svoje skupiny,“ sdělil průvodce turistů Jaromír Sýkora. Na změnu se chystá i městská policie. Před vjezdem do pěší zóny v centru Českého Krumlova bude stát strážník, který bude kontrolovat, jestli má řidič patřičné povolení. Omezení vjezdu do centra by mělo platit do konce září.
7. 6. 2025

„Bylo to až mrazivé,“ popsal oceněný policista vyšetřování brutální vraždy

Policistou roku se stal František Vychytil, který slouží ve Svitavách. Specializuje se na případy násilí, požárů a explozí. I proto byl u vyšetřování výbuchu průmyslové trhaviny ve společnosti Explosia, kde byly čtyři oběti, nebo u srážky dvou vlaků v Pardubicích. Poslední případ vraždy na Svitavsku v něm prý zanechal mrazivé stopy.
7. 6. 2025

Blažek pozastavil členství v ODS

Pavel Blažek kvůli bitcoinové kauze pozastavil členství v ODS. Zároveň oznámil rezignaci na funkci předsedy jihomoravské krajské organizace občanských demokratů, které předsedá od roku 2014. Do doby konání nejbližšího regionálního sněmu je řízením regionu pověřený Jiří Crha, jenž je místopředsedou regionálního sdružení.
7. 6. 2025Aktualizováno7. 6. 2025

Stát spustí ve zkušebním provozu dalších deset vysokorychlostních vah

Stát rozšiřuje síť vysokorychlostních vah na dálnicích. Deset nových spustí ve zkušebním provozu začátkem července. Do konce roku jich plánuje 31. Postavení jedné váhy vyjde zhruba na šedesát milionů korun. Ve chvíli, kdy váhu přejede řidič s příliš velkým nákladem, čidla pošlou informaci Ředitelství silnic a dálnic. Pracovníci ověří, zda byla opravdu porušena pravidla, a pokud ano, předají vše obci s rozšířenou působností, která má na starost výběr pokut. Za každou tunu nad limit hrozí provozovatelům přetížených kamionů pokuta devět tisíc korun. Kromě samotných vah začnou za necelý měsíc přetížené náklaďáky kontrolovat také silniční inspektoři – nově bez dohledu policie.
7. 6. 2025
Načítání...