Kvůli pádu mostu ve Vilémově dostalo dalších pět lidí podmínku. Původně je soud obžaloby zprostil

Soud v Havlíčkově Brodě potrestal pět mužů kvůli pádu mostu ve Vilémově dvouletou podmínkou. Původně je soudci obžaloby zprostili. Při neštěstí zemřeli v roce 2014 pod mostem čtyři dělníci, další dva utrpěli zranění. Čtyři obžalovaní, kterými jsou pracovníci stavebních firem, se hned odvolali, pátý z nich a státní zástupkyně Zdeňka Tománková odvolání zváží.

Okresní soud se případem znovu zabýval z rozhodnutí nadřízeného krajského soudu. Výši trestů mimo jiné zdůvodnil dlouhou dobou, po kterou proces trvá. Případem se začal okresní soud zabývat na konci roku 2016, poprvé rozhodl v roce 2018, odvolací soud jeho rozsudek zrušil a následovala nová jednání. O případu rozhodoval odvolací soud naposledy letos v červnu. Původně bylo kvůli obecnému ohrožení z nedbalosti souzeno deset lidí.

Podle Jana Boltnara, který je jedním z obhájců, byl úterní odsuzující rozsudek očekávatelný. „Soud byl vázaný názorem krajského soudu a my věříme, že naším odvoláním tento názor změníme,“ řekl Boltnar.

Žalobkyně považuje tresty za nízké

Státní zástupkyně Zděňka Tománková považuje tresty za nízké. Připomněla, že na začátku projednávání případu požadovala pro obžalované nepodmíněné tresty. Nyní navrhla podmíněné tresty. Odvolání zváží proto, že uložené tresty jsou pod zákonnou sazbou.

„Věřím, že za toto jednání s takovými následky, jaké nastaly, by byl odpovídající trest nepodmíněný tak, jak jsem navrhovala na samém začátku. Chápu situaci, která byla vzniklá časem, avšak nemyslím si, že by to mělo být ku prospěchu obviněných,“ řekla.

Dva stavbyvedoucí dostali také podmínku

Pravomocně už bylo řízení ukončeno s pěti dalšími obžalovanými, dva stavbyvedoucí dostali podmíněné tresty. Původní dvouapůlleté podmínky a zákazy činnosti jim odvolací soud prodloužil na čtyři roky. Odvolací soud také zrušil stíhání dvou koordinátorů bezpečnosti práce. Zastavené je i trestní stíhání úřednice krajského úřadu. V jejím případě soud nevyhověl odvolání státní zástupkyně v její neprospěch.

Téměř devadesát let starý klenutý most přes říčku Hostačovku ve Vilémově procházel v roce 2014 rekonstrukcí, která byla součástí modernizace silnice druhé třídy 345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než dvě stě milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
před 2 hhodinami

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
před 3 hhodinami

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
13:03Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
13:22Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 10 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 12 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 15 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
před 17 hhodinami
Načítání...