Brněnský Automotodrom žije hlavně z pronájmu dráhy. Návrat Moto GP je prakticky nereálný

Brněnský Automotodrom žije hlavně z pronájmu dráhy. Návrat Moto GP je prakticky nereálný (zdroj: ČT24)

Masarykův okruh v posledních dvou letech nejvíc žije pronájmem dráhy amatérským i profesionálním jezdcům a různým akcím. Budoucnost nechce předvídat. Současné vedení města hodlá na ploše zachovat sportovní využití. Podle jihomoravského hejtmana i mluvčího Automotodromu je návrat Grand Prix silničních motocyklů do Brna prakticky nereálný.

Grand Prix silničních motocyklů se v Brně jela naposledy před dvěma lety. Tehdy kvůli epidemii covidu bez diváků. Českou televizí oslovení podnikatelé z okolí Masarykova okruhu konec Velké ceny hodnotí jako ztrátu pro město i pro podnikání.

„Tohle prostranství bylo zaplněné karavany a stany,“ ukazuje na téměř prázdný kemp jeho majitel Ivo Sítař. Jeho provoz zvládá zabezpečit s manželkou a dcerou.

Někteří fanoušci motosportu se i po letech do kempu u Brna vracejí. „Většinou jsme sem přijeli už v pondělí, abychom chytli místo, ve čtvrtek nebo v pátek jsme se sjížděli celá sestava, patnáct dvacet lidí,“ vzpomíná na staré časy Michal Šimák.

Byla to srdcovka

Kempy v okolí okruhu provozovaly také různé spolky, například Sportovní klub Žebětín na fotbalovém hřišti. Vydělal si tím zhruba sto tisíc, tedy asi čtvrtinu ročního rozpočtu. Majitelé sousední restaurace o finanční ztrátě mluvit nechtějí, podle nich je to hlavně ztráta pro město a jeho pověst.

„Pro mě to byla srdcovka, co se týká přátel, pohody. Z finančního hlediska, pokud bych se na to spoléhala, to by nebylo dobré. Každý hospodský se musí snažit, aby se živil i přes rok a nečekat na to, co je jednou za rok,“ vysvětlila majitelka Hospůdky Na Hřišti Jitka Černá.

Podle dříve zveřejněných analýz přinesl závod peníze především do státního rozpočtu, a to v řádu stovek milionů korun. Pro Spolek města a kraje, který Velkou cenu v posledních letech pořádal, to byla ztrátová investice. Teď, po skončení závodů, je navíc v insolvenci.

„V závěru byly ze strany Automotodromu podány požadavky v řádech desítek milionů korun, které rozporujeme. Vede se spor a myslíme, že bez problému obstojíme,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL).

Vyzkoušet si okruh je pro motorkáře zážitek

Automotodrom momentálně podle jeho mluvčího Petra Boháče živí nejvíc pronájmy různým agenturám. „Naši jezdci si chtějí vyzkoušet okruh, kde se jezdilo mistrovství světa. Určitě je to prestižní záležitost,“ řekl promotér Raceczech Michal Mulač.

Možnost vyzkoušet si rychlou jízdu v relativním bezpečí okruhu vítá i jezdec a promotér Michal Filla. „Bez okruhu by to na silnicích vypadalo hůř. Tady zjistíte, že závodit na normální silnici je úplně zbytečné,“ řekl.

Před rokem a půl se objevily zprávy, že by na okruhu v budoucnu motorky už nemusely jezdit, spekulovalo se o výstavbě bytů nebo jiném využití pozemků. To ale neumožňuje současný územní plán ani návrh toho nového, který okruh vyznačil jako plochu pro sport.

„V novém územním plánu jsou možné různé dostavby a stavby, ale ve funkci rekreace, ne bydlení,“ vysvětlil radní města Brna pro územní plánování Filip Chvátal (KDU-ČSL).

Nic konkrétního na stole není

„Zvažujeme všechny možné alternativy, které se nabízí. Zatím ale na stole nemáme nic konkrétního, co bychom chtěli uvést v praxi,“ řekl Boháč. Závodů je na brněnském okruhu letos v plánu celkem deset. Nejbližší motocyklový proběhne na podzim.

Na brněnském okruhu se poprvé Velká cena jela v roce 1950, naposledy před dvěma lety. Návštěvnost posledních ročníků se v průměru pohybovala okolo 190 tisíc lidí. Až do roku 2015 závody pořádal Automotodrom Brno, pokračovat kvůli dlouhodobým ztrátám v řádech desítek milionů korun ročně nechtěl. Město Brno, Jihomoravský kraj a regionální centrála cestovního ruchu proto založili Spolek pro pořádání Grand Prix, který organizoval hned další ročník.

Ani Spolku se ale nepodařilo trvalé financování akce zařídit. Jen náklady na takzvaný zalistovací poplatek pro promotérskou společnost Dorna se v roce 2019 vyšplhaly na 111 milionů korun. Loni se proto brněnští zastupitelé dohodli, že Velká cena už nebude pokračovat.

Že by se na brněnský okruh vrátilo i motocyklové mistrovství světa, je podle zástupců Automotodromu, města i kraje téměř nereálné. Ministerstvo pro místní rozvoj, které dřív na závody přispívalo, na dotazy týkající se Moto GP nereagovalo.