Dopravní podnik nemusí platit přes 12 milionů kvůli Opencard, rozhodl definitivně soud

Pražský dopravní podnik (DPP) nemusí platit 12,5 milionů korun za údajně neoprávněné využívání licencí ke kartě Opencard. Rozhodl o tom Vrchní soud v Praze, který zamítl žalobu společnosti Castlebar. ČT to řekla mluvčí soudu Kateřina Kolářová. Firma si v žalobě stěžovala na to, že podnik užívá více karet, než kolik si sjednal ve smlouvě. Kvůli tomu po něm chtěla 25 milionů korun, později jen polovinu. Podle soudu ale DPP nechyboval. Verdikt je pravomocný.

Dopravní podnik si podle žaloby koupil software jen na 950 tisíc karet Opencard, užíval ale o dalších 250 tisíc karet víc. Firma tak chtěla, aby nakoupil potřebné licence. DPP se bránil tím, že licence dokupoval vždy poté, kdy bylo jasné, že původní počet přečerpal a bude potřebovat nové.

S tím souhlasil i soud, podle kterého smlouva na Opencard počítala s tím, že DPP nakoupí potřebné licence poté, kdy vydané karty přesáhnou původně sjednaný počet. „Tato zavedená praxe stran (mezi společností Haguess a žalovaným) fungovala a žalovaný vždy ‚přečerpané' licence na základě uzavřených dodatků společnosti Haguess doplatil bez jakýchkoli sankcí,“ napsal městský soud v rozsudku, který potvrdila i odvolací instance.

„Rozsudek soudu prvního stupně se potvrzuje,“ uvedla pro Českou televizi mluvčí Kolářová. Vrchní soud tak stvrdil prvoinstanční verdikt městského soudu, který žalobu na 25 milionů korun zamítl v roce 2019. Tu původně podala společnost eMoneyServices, pohledávku ale později postoupila firmě Castlebar, která částku snížila na 12,5 milionů.

Opencard řešily i další soudy

Projektem Opencard se soudy zabývaly také kvůli trestnímu stíhání pražských radních a úředníků, kteří podle obžaloby zvýhodnili při zadávání veřejné zakázky firmu Haguess. Všichni však byli později osvobozeni, s výjimkou exprimátora Bohuslava Svobody (ODS), kterého poslanci v minulém volebním období nevydali k trestnímu stíhání.

Nová Poslanecká sněmovna bude o jeho vydání teprve rozhodovat. Kvůli projektu se v další kauze soudí i společnost eMoneyServices, která chce za licence po Praze přes 40 milionů korun. V případu se teď čeká na znalecký posudek.

Magistrát začal kartu Opencard vydávat v roce 2007 za exprimátora Pavla Béma (ODS), masový zájem o ni ale přišel až poté, co se od ledna 2009 stala jedinou možností, jak mít běžný roční kupon na MHD. Audity poté ukázaly, že karta, která stála 1,74 miliardy korun, byla předražená. Jako tramvajenku ji využívalo až 1,2 milionu lidí, později ji nahradila karta Lítačka. Opencard přestala definitivně platit v roce 2020.