Železniční dopravu v Královéhradeckém kraji budou příštích deset let zajištovat České dráhy

Dotovanou železniční dopravu v Královéhradeckém kraji by měly následujících deset let zajišťovat České dráhy (ČD). Smlouvy mezi ČD a krajem jsou už připravené a v následujících dnech je má projednat a schválit krajská rada. Začátkem září se očekává podpis obou stran. Kontrakt by ČD měly začít plnit od prosincové změny jízdních řádů, uvedl hejtman Martin Červíček (ODS).

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Václav Pancer

„Máme definitivní návrh podmínek, nabídky smluvních ujednání s dopravcem České dráhy,“ uvedl hejtman. K podrobnostem a hodnotě chystaného kontraktu se do jeho uzavření nechtěl vyjadřovat. Letos má kraj v rozpočtu na dotovanou železniční dopravu vyčleněno 538 milionů korun. Železnici v regionu teď zajišťují ČD a v menší míře společnost GW Train Regio.

Kraj by podle Červíčka chtěl mít v dalších letech objem železniční dopravy zajištěn v současné výši, která je na úrovni 5,5 milionu takzvaných vlakokilometrů. S rušením tratí, jak o tom nyní kvůli úsporám uvažuje Středočeský kraj, se v Královéhradeckém kraji údajně nepočítá. „Optimalizací železniční dopravy jsme si u nás prošli již v minulých letech,“ řekl.

Do soutěže se přihlásilo šest dopravců, nabídku podalo pět

Výběr vlakových dopravců kraj zahájil v roce 2019. Zastupitelé tehdy rozhodli, že kraj dopravce vybere takzvaným přímým zadáním. Do výběru na provozování dopravy v pěti oblastech se přihlásilo šest dopravců, konkrétní nabídky podalo pět z nich.

Následně kraj vybral dva dopravce, s nimiž chtěl v případě dalšího úspěšného jednání uzavřít smlouvy. Šlo o ČD a společnost GW Train Regio. S GW Train Regio, který měl jezdit jednu z oblastí, se kraj nakonec nedohodl a celý objem dopravy by tak měl zajišťovat právě státní dopravce.

Loni v lednu Královéhradecký kraj uzavřel nové smlouvy s autobusovými dopravci, kteří pro něj budou zajišťovat dotovanou linkovou dopravu v letech 2021 až 2031. Hodnota tendru, který kraj vypsal v říjnu 2018, byla 7,7 miliardy korun. Šlo tak o největší zakázku v historii kraje. V osmi oblastech si zajištění dopravy rozdělilo pět dopravců, na linky své autobusy poprvé poslali letos 7. března.