Vlaky na málo vytížených středočeských tratích mají nahradit autobusy. Kraj ušetří desítky milionů

Vlaky na málo vytížených středočeských tratích mají nahradit autobusy, kraj tím ušetří dvaapadesát milionů korun. Záměr schválila rada kraje. Omezení dopravy se má týkat například tratí Mšeno-Mladá Boleslav, Čisovice-Mníšek-Dobříš, Vlašim-Trhový Štěpánov nebo Rakovník-Kralovice. Mnozí obyvatelé s tím nesouhlasí, vznikla i protestní petice.

Podle autorů petice jsou výhody vlaků zřejmé a autobusy je nemohou nikdy plnohodnotně nahradit. Poukázali na to, že vlak nepodléhá náhlým změnám směru a rychlosti, umožňuje klidnější nástup a výstup i pohyb po vozidle během jízdy, disponuje toaletami a umožňuje přepravu většího množství kočárků a jízdních kol. Zájem o oblasti neobsluhované vlakovou dopravou navíc podle kritiků upadá.

Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) dostal za úkol záměr představit a projednat se zástupci samospráv dotčených obcí. Řekl, že dnes je jiná doba než na přelomu 19. a 20. století, kdy železniční tratě vznikaly. „Autobus vyjde objednatele veřejné přepravy levněji, na rozdíl od vlaku sveze lidi rychleji a může zajet až do centra obce,“ vysvětlil. Poukázal na to, že zatímco náklady na jeden kilometr lokálky vycházejí na 95 až 135 korun, v případě autobusové dopravy je to 40 až 50 korun.

Lokálky budou v budoucnu ještě dražší

Do budoucna by se navíc rozdíly v nákladech na jeden kilometr měly zvyšovat i kvůli povinnému zavádění automatického zabezpečovacího systému ETCS a nezbytné obměně vozového parku. To by podle radního navýšilo cenu jednoho kilometru lokálky o další desítky korun. „Takže autobus bude dvakrát levnější a někde by bylo dokonce levnější vozit cestující taxíkem,“ dodal. Podle něj o způsobu dopravy rozhodli cestující svým nezájmem o vlak.

Petice naopak požaduje zachování železniční dopravy v rozsahu nynějšího jízdního řádu i do budoucna, sjednocení tarifních podmínek v rámci pražské integrované dopravy mezi vlaky a autobusy a pořízení kvalitních souprav, které přimějí další cestující k využívání vlakové dopravy.