Bezpečnost závodu byla připravena nadstandardně, řekl svědek v kauze rallye v Lopeníku, kde zemřely čtyři dívky

Události v regionech: Soud kvůli tragické nehodě na rallye v Lopeníku (zdroj: ČT24)

Výslechy svědků pokračuje po delší odmlce v pondělí u Okresního soudu v Uherském Hradišti projednávání nehody na rallye v Lopeníku. Při nehodě v roce 2012 závodní auto usmrtilo čtyři dívky a dva lidi zranilo. Obžaloba z případu viní členy organizačního týmu rallye včetně traťového komisaře Petra Pláška, který podle ní jednal v rozporu se svými povinnostmi, když dívky nevykázal od trati.

To, že za bezpečnostní plán odpovídá organizační výbor akce, v pondělí u Okresního soudu v Uherském Hradišti řekl svědek Miloslav Regner. Ten je jednatelem ve společnosti Rallye Zlín, která pro pořadatele rallye v Lopeníku takzvaný safety plán zpracovávala.

„Nejsme tvůrci safety plánu. Organizační výbor přijde s návrhem a my to přemalujeme a uděláme stránku té věci na počítači, abychom to převedli do tisku. Za safety plán odpovídá organizační výbor akce. Jsou na to stanoveny postupy, jak to má být vypracované,“ řekl Regner. Objednavatelem safety plánu podle něj byl Petr Bujáček, v případu figuruje mezi obžalovanými.

Firma Rallye Zlín podle Regnera zpracuje pět až šest bezpečnostních plánů ročně, a to i pro soutěže mistrovství světa. Horizont, za kterým závodní vůz řízený Michaelem Bartončíkem v Lopeníku havaroval, nepovažuje za mimořádný. „Takových horizontů je na každé rychlostní zkoušce několik. Tento nebyl skákací, ale nadnášel. V materiálech se říká, že diváci můžou být po horizont, za horizontem by se to mělo rozcházet trychtýřově od trati,“ uvedl Regner.

Žena, kterou auto srazilo a zranilo, už dříve řekla, že stála čtyři až pět metrů od vozovky, tvrdila také, že žádné zákazové cedule neviděla. O nedostatečném značení rychlostní zkoušky v minulosti mluvili i další svědci.

„Nadstandardně zabezpečený“ závod

Podle Regnera však byl závod v Lopeníku připravený nadstandardně. „Byla to velká tragédie, ale to, co organizátoři dělali v přípravě, měli snahu udělat správně,“ doplnil Regner, který je i dlouholetým ředitelem zlínské Barum rallye, největšího podniku svého druhu v České republice. Před soudem vypovídají další svědci, hlavní líčení je nařízené i na čtvrtek.

K projednávání tragédie se soud vrátil po pauze téměř rok a půl dlouhé, způsobila ji opatření proti šíření koronaviru. V mezidobí zemřel jeden z přísedících. V případu je obžalovaný traťový komisař Petr Plášek, který podle obžaloby v rozporu se svými povinnostmi nevykázal dívky od trati.

Obžalovaní jsou i předseda organizačního výboru závodu Bujáček, vedoucí rychlostní zkoušky Josef Nášel, hlavní činovník pro bezpečnost Miroslav Smolík a bezpečnostní delegát Václav Filip. Podle státního zástupce porušili ustanovení mezinárodních sportovních řádů týkající se organizace rallye, tvorby bezpečnostního plánu, zabezpečení míst na trati nebo kontrol před závodem.

Za usmrcení z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti hrozí všem obžalovaným až šest let vězení, vinu odmítli. Tragédie, při níž zahynuly dívky ve věku mezi sedmi a 20 lety, se stala 10. listopadu 2012. V roce 2016 nepravomocně uložil okresní soud tehdy jedinému obžalovanému Pláškovi osmnáctiměsíční podmíněný trest. Krajský soud rozsudek zrušil a věc vrátil k došetření státnímu zástupci, který později obžalobu rozšířil o další čtyři lidi. Okresní soud se kauzou znovu začal zabývat předloni, dosud poslední jednání bylo 12. prosince 2019.