Sedačka lanové dráhy v lyžařském areálu v Karlově v Jeseníkách se utrhla 24. února letošního roku ve chvíli, kdy na ní seděl lyžař. Muž po pádu ze zruba třímetrové výšky neutrpěl žádné zranění a okamžitě se postavil na nohy.
Redaktor ČT Martin Laštůvka zjistil, že když sedačka vyjížděla ze stanice, prasklo kolečko, které má sedačku přitlačit k ocelovému lanu. Na problém měla včas upozornit takzvaná zabezpečovací tyčinka, která by se měla při poruše spínacího aparátu či nepřipojení k lanu zlomit a lanovku zastavit.
„Tyčinka se pouze nalomila a kvůli druhé sedačce, která zavibrovala s držákem té tyčinky, se přerušil bezpečnostní obvod a lanovka se zastavila o třicet metrů dál, než měla,“ popsal nehodu náčelník lanové dráhy Karlov Ski Express Bedřich Hrubý.
Lanovku už hlídá nové čidlo
I když jde na českých horách o výjimečný případ, inspektoři doporučují posílit zabezpečení. „Drážní inspekce doporučila u stávajících i nově zřizovaných lanových drah, aby kontrolní prvky tvořené mechanickými tyčinkami byly doplněné dalším kontrolním prvkem,“ řekl ředitel Drážní inspekce v Ostravě Petr Maikranz.
Už týden po nehodě provozovatel v Karlově opatřil lanovku novým čidlem. To má za úkol hlídat spínací aparát, který reaguje na případné poruchy lanovky. Pokud aparát není ve správné poloze, což znamená, že není připojen k lanu, lanovku vypne.
Bez zabezpečení to nejde
Každá lanová dráha v Česku musí mít zabezpečovací zařízení. Neznamená to však, že by mělo být všude stejné. Důležité je, aby fungovalo, proto Drážní inspekce posílení bezpečnostních opatření doporučila u všech lanovek.
Lanové dráhy procházejí velkou revizí každé tři roky. Provozovatelé lanovek navíc dělají pravidelnou údržbu vždy před začátkem zimní i letní sezony.