Asistenti přepravy budou pravidelně zasahovat i v noci. Zaměří se i na kuřáky na zastávkách

Asistenti přepravy, kteří dohlížejí především na bezpečnost v ostravské městské hromadné dopravě, budou nově pravidelně jezdit i ve spojích na nočních linkách. Cestující na ně narazí vždy o páteční a sobotní noci. Dopravní podnik Ostrava (DPO) tím reaguje na přání cestujících. Asistenti budou více dohlížet i na dodržování zákazu kouření na zastávkách MHD.

„Naši cestující si stěžují, že stále mnoho lidí nedodržuje úplný zákaz kouření na zastávkách, a proto budeme ve spolupráci se strážníky městské policie vyžadovat dodržování tohoto zákazu,“ řekl generální ředitel DPO Daniel Morys.

Asistenti přepravy jezdili nočními linkami i dříve, jenomže nepravidelně, pouze v rámci velkých nočních akcí. Naposledy je DPO nasadil v noci minulý týden v pátek, kdy dvanáct z nich kontrolovalo noční spoje mezi zastávkami Karolina, Stodolní a Křižíkova. 

Asistenti přepravy míří do nočních spojů (zdroj: ČT24)

Asistent přepravy není revizor

Službu asistentů přepravy zavedl dopravní podnik před více než dvěma lety. Od té doby zkontrolovali skoro dva miliony cestujících. „Asistenti přepravy jsou v Ostravě natolik oblíbenou službou, že se vedení DPO rozhodlo ještě více zintenzivnit jejich pohyb ve vozidlech MHD,“ doplnila mluvčí podniku Karolína Rycková.

Úkolem asistentů je pomáhat cestujícím a vykazovat z MHD například lidi bez platné jízdenky. Na rozdíl od revizorů však neudělují pokuty. V ostravských tramvajích, trolejbusech a autobusech mají působit preventivně. Při zavedení služby jezdila necelá desítka asistentů, dnes jich má podnik 59. Za nedodržování smluvních přepravních podmínek asistenti dosud vyloučili z přepravy 156 tisíc cestujících.

Dříve je kritizovali kvůli údajné diskriminaci, dnes je vnímají pozitivně

Dopravní podnik i ostravský magistrát kvůli zavedení služby čelili velké kritice, a dokonce i nařčení z rasismu a diskriminace. Většina cestujících ale práci asistentů přepravy hodnotí pozitivně. Podle průzkumu je zná a kladně vnímá osmdesát procent cestujících. Až na výjimky asistenti vždy jezdí se strážníky.

Dopravní podnik Ostrava v loňském roce přepravil téměř 98 milionů lidí, nejvíc za posledních sedm let. Ve srovnání s rokem 2017 činil nárůst zhruba sedm procent.