Flora bez stánků s hračkami a autopotahy? Výstava by měla být o květinách, tvrdí nové vedení výstaviště

Už delší dobu čelí olomoucké výstaviště Flora kritice kvůli nabízenému zboží v prodejních stáncích během výstav Flora Olomouc. Kromě květin a potřeb pro zahrádkáře totiž stánkaři nabízejí i hračky, oblečení nebo autopotahy, což podle kritiků snižuje úroveň výstavy. Nové vedení Flory i město Olomouc slibují změnu a chtějí víc dohlížet na to, jaké zboží budou prodejci na výstavě nabízet. Letní etapa Flory Olomouc začala ve čtvrtek a potrvá do neděle. 

Prodejní stánky na letní etapě výstavy Flora Olomouc
Zdroj: ČTK Autor: Libor Teichmann

Nabízené zboží ve stáncích během výstav Flora Olomouc často nemá s květinami a zahradou nic společného. Postupně se však daří nevhodný sortiment omezovat a organizátoři chtějí v tomto trendu pokračovat i v následujících ročnících. 

„Samozřejmě pokud bude ten výsledný efekt takový, že tady budou jenom prodejci nebo vystavovatelé, kteří s tím oborem úzce souvisí, tak to bude ideální stav. Nicméně je to ovlivněno finančními prostředky,“ řekla ředitelka Výstaviště Flora v Olomouci Eva Fuglíčková.

Právě poplatky za stánky podle redaktora ČT Dušana Gavendy z velké části financují samotnou výstavní část. Letos ale do expozic poslalo peníze i město, jednalo se o částku tři miliony korun. „My prostě chceme, aby Flora pro lidi znamenala to, co kdysi. To, na co se těší, překvapuje je a ohromuje,“ řekl olomoucký primátor Mirek Žbánek (ANO). 

Letní etapa Flory Olomouc začala ve čtvrtek 15. srpna a potrvá do neděle 18. srpna
Zdroj: ČTK
Autor: Libor Teichmann

Jako vietnamské tržiště 

Problém je podle kritiků nejenom nabízené zboří prodejců, ale také vzhled jednotlivých stánků, které nemají jednotný styl. Liší se barvou, tvarem i velikostí a údajně připomínají vietnamskou tržnici. 

V tuto chvíli jsou prodejní stánky rozděleny pouze do segmentů. Nejblíž k hlavnímu pavilonu A jsou umístěni stánkaři, kteří nabízejí květiny a potřeby pro zahrádkáře, následují prodejci občerstvení a dál směrem k Polské ulici se už objevuje různé zboží, které už s výstavou nemusí souvistet. „Do budoucna, pokud na to budou finance, bychom rádi přistoupili na jednotný styl stánků,“ doplnila ředitelka.  

Interaktivní výstavy

Postupně se mění i styl výstav. Poprvé mohli změny návštěvníci pozorovat na jarní etapě Flory Olomouc. Podle ředitelky Flory je záměr takový, aby byly expozice interaktivní a doprovázené například zvukovými efekty. „Je důležité, aby návštěvníci tady našli opravdu vyžití, aby ten prostor, který jim výstaviště poskytuje, byl pro ně opravdu zážitkem,“ dodala. 

„Je důležité zmínit, že výstavy květin se budou postupně proměňovat v jakési Garden show, tak jak to známe ze západní Evropy,“ řekl předseda dozorčí rady Výstaviště Flora a olomoucký zastupitel Stanislav Flek (spOLečně).

„Minulý týden jsme byli v Kroměříži a tam je to trochu hezčí, pěkné a uspořádané. Tam je to prostě o třídu výš.“

František Horák

návštěvník Flory Olomouc

Průchozí park? Zřejmě ne, tvrdí vedení výstaviště

Vedení výstaviště Flora i město Olomouc jsou často kritizováni i za to, že po dobu výstav bývají neprůchozí Smetanovy sady, ve kterých výstavy probíhají. Park včetně známé Rudolfovy aleje se na čtyři dny uzavírá a bez vstupenky dovnitř nesmí ani cyklisté nebo bruslaři. 

„Já si myslím, že třikrát do roka po čtyřech dnech je toto opatření opravdu snesitelné. Je to vyřešeno i průchodkami, které se prodávají na všech pokladnách. Ti lidé opravdu mohou projít a peníze jsou jim vráceny,“ připomněla Fuglíčková. Správnou cestou prý není ani vybírání vstupného jenom do pavilonů, údajně by to znevýhodňovalo hlavní vystavovatele, kteří jsou právě ve vnitřních prostorách.