Vodácká města volají po mýtu na Ohři i na Vltavě. Ministerstvo o něm neuvažuje

Vedle jihočeských měst Český Krumlov a Vyšší Brod by chtěl zavést mýto pro vodáky už i Loket v Karlovarském kraji. Inkasované peníze by rád investoval do zlepšení vodácké infrastruktury. Ministerstvo dopravy ale zpoplatnění říčních úseků neplánuje.

Video Zprávy
video

Reportáž: Loket uvažuje o zavedení říčního mýta, ministerstvo je proti

Loket v podhůří Slavkovského lesa představuje pro turisty splouvající řeku Ohři jednu z tradičních zastávek a během letní sezony zdejší městskou památkovou rezervací s monumentálním přemyslovským hradem propluje patnáct tisíc vodáků.

Kvůli rostoucí popularitě této prázdninové aktivity a s tím i zvyšujícím se počtem turistů ovšem nyní na Karlovarsku uvažují o tom, že by říční tranzit městem na vybraných úsecích zpoplatnili – čili zavedli na Ohři mýto.

Peníze by pak vedení města použilo například na zlepšení služeb a okolní infrastruktury. „Bylo by to přínosem do městské kasy, čímž by se pak mohly zlepšit služby pro vodáky,“ uvádí pirátský starosta města Petr Adamec.

Mýto na Vltavě

Stejné úvahy rezonují i na Vltavě. Zřejmě jako vůbec první vodácké město s myšlenkou na zavedení mýta přišel Vyšší Brod, tradiční výchozí bod pro každého, kdo chce během letních dní splout horní tok Vltavy směrem k Boršovu u Českých Budějovic.

Získané peníze by radnice ráda investovala do čištění řeky od odpadků, které za sebou vodáci nechají. I Vyšší Brod, snad ještě výrazněji než Loket, se totiž v posledních letech potýká s dramatickým nárůstem lidí, kteří chtějí městem proplout, a městu tak rostou náklady na údržbu.

„Určitě by poplatek nebyl nějak zásadně vysoký, bavíme se třeba o částce padesát korun za loď,“ řekl v červenci vyšebrodský místostarosta Jan Straka serveru iDnes.cz – podle něj by takové opatření mohlo Vyššímu Brodu přinést až patnáct milionů korun.

Ministerstvo řeky zpoplatnit nechce

O padesátikorunovém mýtu se uvažuje i v Českém Krumlově, který kvůli zařazení na seznam UNESCO vedle vodáků čelí turistickému tlaku i ze strany zahraničních turistů. Ve zmiňovaném Lokti se zvažovaná taxa pohybuje níž. „Na delší trase už ta částka bude vysoká,“ komentuje padesátikorunový poplatek starosta Adamec. „Za sebe bych ji viděl asi trošku nižší, ale určitě taky v řádech deseti korun.“

Podle Povodí Vltavy jde ze strany vodáckých měst o přirozenou reakci na rostoucí oblibu splouvání tuzemských říčních toků, správa řek ale o poplatku rozhodovat nemůže. „Tedy nechť obce rozhodnou a upraví podmínky obecnou vyhláškou, protože výběr těchto poplatků by byl jejich příjem do rozpočtu,“ cituje iDnes mluvčího Povodí Vltavy Huga Roldána.

K takovému kroku by ale radnice potřebovaly změnit zákon, protože – jak upozorňuje vnitro – nic je momentálně k vybírání říčního mýta neopravňuje. A ministerstvo dopravy uvalení mýta na řeky neplánuje. „Ministerstvo dopravy zpoplatnění řek pro vodáky nechystá,“ sdělila mluvčí resortu Lenka Rezková. „Nic podobného není zavedeno ani v zahraničí.“