Brno vytipovalo 11 míst pro záchytná parkoviště P+R. Chce tak snížit počet aut v centru a zlepšit ovzduší

Radní města Brna schválili jedenáct míst, kde by mohla v příštích letech vyrůst parkoviště park and ride (P+R). Řidičům mají dohromady nabídnout kolem sedmi tisíc parkovacích míst. Na těchto parkovištích mají řidiči odstavit svá auta a dál do centra jet pomocí hromadné dopravy. Tuto možnost mají lidé v Brně zatím jen na jediném místě.

Tím místem je parkoviště P+R u Ústředního hřbitova. Za minulý měsíc na něm zaparkovalo téměř devět tisíc řidičů. Parkoviště nabízí necelé dvě stovky míst. První dvě hodiny parkování jsou zdarma, dalších deset hodin je za dvacet korun a po těchto úvodních dvanácti hodinách je dalších dvanáct hodin za sto korun.

Radní města teď ale schválili návrh dalších lokalit, kde by měla v průběhu příštích let vyrůst podobná parkoviště. „Odstartovali jsme přípravu projektových dokumentací pro vytipované lokality. Přípravu budou zajišťovat Brněnské komunikace s odborem dopravy. Součástí bude i návrh financování a předpokládaný harmonogram,“ řekl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Přes dva tisíce míst by mělo vzniknout u Fakultní nemocnice Brno, stovky pak u Dětské nemocnice, Nemocnice Milosrdných bratří nebo v ulici Tomešova poblíž Masarykova onkologického ústavu, dále v ulicích Sportovní, Purkyňova, Veveří a Šumavská, Jemelkova, Akademická, ale i u nádraží v Králově Poli nebo u společnosti Zetor v Líšni.

Plánovaná parkoviště P+R v Brně
Zdroj: ČT24

Podle Petra Kratochvíla bude například parkoviště u Dětské nemocnice Brno sloužit především návštěvníkům nemocnice a pacientům, většina parkovišť ale bude sloužit pro odstavení auta a dál by se řidiči dostali městskou hromadnou dopravou. Město tím chce snížit počet aut v centru, má se tím také zlepšit ovzduší.

V Líšni už zbývá jen instalovat kamery a závory

Druhé parkoviště P+R v Brně se má otevřít už letos na podzim v Líšni, vedle areálu společnosti Zetor. Řidiče tam už dokonce navádějí nové cedule na lampách veřejného osvětlení. „Ta plocha už jako P+R funguje. S oplocením, kamerovým dohledem a závorovým systém počítáme letos na podzim,“ řekl projektový manažer Brněnských komunikací Aleš Keller.

Kromě Zetoru má ale město vyřešené majetkoprávní vztahy zatím jen na dalších čtyřech vytipovaných místech. U královopolského nádraží, v ulici Purkyňova, Šumavská a Sportovní. „Jedná se o území, která patří do majetku města Brna a myslím si, že ta příprava začne velice rychle spět k cíli. Řekl bych, že bychom mohli v roce 2021 zahájit jednotlivé stavby,“ řekl radní Petr Kratochvíl.

Pro parkovací domy u nemocnic musí město získat pozemky

Na dalších šesti místech ale bude kvůli nevyřešeným majetkovým vztahům příprava staveb trvat déle. Jde třeba o ulici Jemelkovu a Akademickou a pak také o nová parkoviště v blízkosti nebo přímo v areálech vybraných nemocnic. Pozemky pro stavbu parkovacích domů musí město teprve získat do svého vlastnictví od státu. „Tenhle záměr je maximalistický, dá se budovat po etapách a musí být v konsensu s rozvojem nemocnice Bohunice,“ řekl Aleš Keller.

Nejvíc obtížná pak bude podle projektového manažera Aleše Kellera stavba parkoviště vedle Masarykova onkologického ústavu na Žlutém kopci. Jednak kvůli památkářům a pak také kvůli územnímu plánu, ten současný tady totiž takovou stavbu nepovoluje.

Záchytná parkoviště vznikají i u nádraží v okolních obcích

Pomoci dostat auta z centra Brna by mohla i záchytná parkoviště v okolních obcích na jižní Moravě. Budováním míst ke stání v okolí nádraží chtějí obecní zastupitelé dostat cestující do vlaků a autobusů. Hotovo už je třeba v Hustopečích nebo Židlochovicích, na dalších místech by se mohlo začít stavět příští rok.

Do vlaků se ale zatím cestující příliš nehrnou kvůli výluce na brněnském hlavním nádraží. To by se mělo změnit po jejím skončení a také po elektrifikaci tratě, která slibuje přímou linku z Hustopečí do Brna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 14 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 22 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...