Radní města Brna schválili jedenáct míst, kde by mohla v příštích letech vyrůst parkoviště park and ride (P+R). Řidičům mají dohromady nabídnout kolem sedmi tisíc parkovacích míst. Na těchto parkovištích mají řidiči odstavit svá auta a dál do centra jet pomocí hromadné dopravy. Tuto možnost mají lidé v Brně zatím jen na jediném místě.
Brno vytipovalo 11 míst pro záchytná parkoviště P+R. Chce tak snížit počet aut v centru a zlepšit ovzduší
Tím místem je parkoviště P+R u Ústředního hřbitova. Za minulý měsíc na něm zaparkovalo téměř devět tisíc řidičů. Parkoviště nabízí necelé dvě stovky míst. První dvě hodiny parkování jsou zdarma, dalších deset hodin je za dvacet korun a po těchto úvodních dvanácti hodinách je dalších dvanáct hodin za sto korun.
Radní města teď ale schválili návrh dalších lokalit, kde by měla v průběhu příštích let vyrůst podobná parkoviště. „Odstartovali jsme přípravu projektových dokumentací pro vytipované lokality. Přípravu budou zajišťovat Brněnské komunikace s odborem dopravy. Součástí bude i návrh financování a předpokládaný harmonogram,“ řekl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Přes dva tisíce míst by mělo vzniknout u Fakultní nemocnice Brno, stovky pak u Dětské nemocnice, Nemocnice Milosrdných bratří nebo v ulici Tomešova poblíž Masarykova onkologického ústavu, dále v ulicích Sportovní, Purkyňova, Veveří a Šumavská, Jemelkova, Akademická, ale i u nádraží v Králově Poli nebo u společnosti Zetor v Líšni.
Podle Petra Kratochvíla bude například parkoviště u Dětské nemocnice Brno sloužit především návštěvníkům nemocnice a pacientům, většina parkovišť ale bude sloužit pro odstavení auta a dál by se řidiči dostali městskou hromadnou dopravou. Město tím chce snížit počet aut v centru, má se tím také zlepšit ovzduší.
V Líšni už zbývá jen instalovat kamery a závory
Druhé parkoviště P+R v Brně se má otevřít už letos na podzim v Líšni, vedle areálu společnosti Zetor. Řidiče tam už dokonce navádějí nové cedule na lampách veřejného osvětlení. „Ta plocha už jako P+R funguje. S oplocením, kamerovým dohledem a závorovým systém počítáme letos na podzim,“ řekl projektový manažer Brněnských komunikací Aleš Keller.
Kromě Zetoru má ale město vyřešené majetkoprávní vztahy zatím jen na dalších čtyřech vytipovaných místech. U královopolského nádraží, v ulici Purkyňova, Šumavská a Sportovní. „Jedná se o území, která patří do majetku města Brna a myslím si, že ta příprava začne velice rychle spět k cíli. Řekl bych, že bychom mohli v roce 2021 zahájit jednotlivé stavby,“ řekl radní Petr Kratochvíl.
Pro parkovací domy u nemocnic musí město získat pozemky
Na dalších šesti místech ale bude kvůli nevyřešeným majetkovým vztahům příprava staveb trvat déle. Jde třeba o ulici Jemelkovu a Akademickou a pak také o nová parkoviště v blízkosti nebo přímo v areálech vybraných nemocnic. Pozemky pro stavbu parkovacích domů musí město teprve získat do svého vlastnictví od státu. „Tenhle záměr je maximalistický, dá se budovat po etapách a musí být v konsensu s rozvojem nemocnice Bohunice,“ řekl Aleš Keller.
Nejvíc obtížná pak bude podle projektového manažera Aleše Kellera stavba parkoviště vedle Masarykova onkologického ústavu na Žlutém kopci. Jednak kvůli památkářům a pak také kvůli územnímu plánu, ten současný tady totiž takovou stavbu nepovoluje.
Záchytná parkoviště vznikají i u nádraží v okolních obcích
Pomoci dostat auta z centra Brna by mohla i záchytná parkoviště v okolních obcích na jižní Moravě. Budováním míst ke stání v okolí nádraží chtějí obecní zastupitelé dostat cestující do vlaků a autobusů. Hotovo už je třeba v Hustopečích nebo Židlochovicích, na dalších místech by se mohlo začít stavět příští rok.
Do vlaků se ale zatím cestující příliš nehrnou kvůli výluce na brněnském hlavním nádraží. To by se mělo změnit po jejím skončení a také po elektrifikaci tratě, která slibuje přímou linku z Hustopečí do Brna.