Matěj letos po kolejích supět nebude. Lokomotiva potřebuje opravu kotle

Historické parní lokomotivě Matěj z Valašského Meziříčí končí po osmnácti letech technická způsobilost kotle. Náročná oprava, která by ji vrátila na koleje, přijde nejspíš na miliony korun. Vlastník, Národní technické muzeum, na opravu peníze nemá, pomoci by mohla města a kraj.

Parní lokomotiva, které nikdo neřekne jinak než Matěj, loni oslavila sedmdesáté narozeniny. Od loňského prosince ale stojí v depu a vypadá to, že jen tak nevyjede. Přitom ještě loni při svých cestách najezdila přes dva tisíce kilometrů.

„Kotel se při zapálení a při provozu roztahuje a smršťuje. Vzniká opotřebení materiálu a je důležité ty trubky vyměnit,“ vysvětlil strojvedoucí Miroslav Vašků.

Matěje teď musí prohlédnout komisař – určí rozsah oprav kotle a hlavně jejich cenu. „Lokomotiva už zažila dva takové kotelní cykly a věřme, že zažije i ten třetí. A dalších osmnáct let by mohla dělat parádu dál nejenom v tomto regionu,“ řekl jednatel Valašské společnosti historických kolejových vozidel Jiří Dobiáš.

Skončí Matěj v železničním muzeu?

Záležet bude ale hlavně na penězích. Vlastník, Národní technické muzeum, totiž potřebné miliony na opravu nemá. „Jedna z možností je, že by se domluvila města společně s krajem a potřebnou částku dala dohromady,“ řekl starosta Valašského Meziříčí Robert Stržílek (ANO).

Jinak by Matějovi hrozilo odstavení a přesun do železničního muzea v Chomutově. Hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL) už potvrdil, že o poskytnutí finanční podpory kraj jedná.

Historická lokomotiva Matěj jezdí na Valašsku od roku 1983, kdy se jí ujala Valašská společnost historických kolejových vozidel. Zúčastnila se řady zvláštních jízd, veřejných akcí i oslav. Zahrála si i ve filmech a stala se patrně nejoblíbenější parní lokomotivou na Moravě.

„Jeho pravidelné trasy na Rožnov, na Vsetín i dál patří k našim dětským vzpomínkám a bylo by určitě dobře tohle kulturní technické dědictví zachovat i dalším generacím,“ řekl starosta Valašského Meziříčí Robert Stržílek (ANO).

I když se ale podaří peníze na opravu kotle sehnat, je jisté, že letos Matěj na žádnou jízdu nevyjede. Opravy budou náročné a zaberou stovky hodin práce. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 6 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 7 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 20 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025
Načítání...