Parní lokomotiva, které nikdo neřekne jinak než Matěj, loni oslavila sedmdesáté narozeniny. Od loňského prosince ale stojí v depu a vypadá to, že jen tak nevyjede. Přitom ještě loni při svých cestách najezdila přes dva tisíce kilometrů.
„Kotel se při zapálení a při provozu roztahuje a smršťuje. Vzniká opotřebení materiálu a je důležité ty trubky vyměnit,“ vysvětlil strojvedoucí Miroslav Vašků.
Matěje teď musí prohlédnout komisař – určí rozsah oprav kotle a hlavně jejich cenu. „Lokomotiva už zažila dva takové kotelní cykly a věřme, že zažije i ten třetí. A dalších osmnáct let by mohla dělat parádu dál nejenom v tomto regionu,“ řekl jednatel Valašské společnosti historických kolejových vozidel Jiří Dobiáš.
Skončí Matěj v železničním muzeu?
Záležet bude ale hlavně na penězích. Vlastník, Národní technické muzeum, totiž potřebné miliony na opravu nemá. „Jedna z možností je, že by se domluvila města společně s krajem a potřebnou částku dala dohromady,“ řekl starosta Valašského Meziříčí Robert Stržílek (ANO).
Jinak by Matějovi hrozilo odstavení a přesun do železničního muzea v Chomutově. Hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL) už potvrdil, že o poskytnutí finanční podpory kraj jedná.
Historická lokomotiva Matěj jezdí na Valašsku od roku 1983, kdy se jí ujala Valašská společnost historických kolejových vozidel. Zúčastnila se řady zvláštních jízd, veřejných akcí i oslav. Zahrála si i ve filmech a stala se patrně nejoblíbenější parní lokomotivou na Moravě.
„Jeho pravidelné trasy na Rožnov, na Vsetín i dál patří k našim dětským vzpomínkám a bylo by určitě dobře tohle kulturní technické dědictví zachovat i dalším generacím,“ řekl starosta Valašského Meziříčí Robert Stržílek (ANO).
I když se ale podaří peníze na opravu kotle sehnat, je jisté, že letos Matěj na žádnou jízdu nevyjede. Opravy budou náročné a zaberou stovky hodin práce.