Ostrava bude pokračovat v přípravě nové tramvajové trati. V průzkumu ji podpořila většina dotázaných

Polovina dotázaných Ostravanů v průzkumu podpořila výstavbu nové tramvajové trati vedoucí přes městské části Poruba a Pustkovec. Dalších 34 procent se stavbou nesouhlasí a zbývajících 16 procent nemá jasný názor. Vyplývá to z šetření společnosti STEM/MARK. Město chce v projektu pokračovat.

Město chce v přípravách nové trati pokračovat, řekl ve čtvrtek primátor Tomáš Macura (ANO). Magistrát stále počítá s tím, že stavět by se mohlo začít v roce 2020 a o dva roky později bude stavba dokončena.

Tříkilometrová trať s šesti bezbariérovými zastávkami má vést od restaurace Slovan okolo obchodního centra Duha až po hypermarket Globus. Má ale mnohé odpůrce a vznikla proti ní i petice. Primátor uvedl, že je s výsledkem průzkumu spokojen.

Je jasné, že je daleko více lidí, kteří tu tramvaj chtějí, než těch, kteří ji nechtějí. Je poměrně velký podíl nerozhodnutých lidí.
Tomáš Macura
primátor Ostravy

Podle Macury byl vzorek oslovených respondentů dostatečně reprezentativní; agentura během září a října oslovila přes 1500 lidí ve věku od 18 do 75 let, nejvíce právě ze dvou dotčených obvodů. Podle primátora průzkum ukázal, že u odpůrců převažují důvody, které jsou spíše krátkodobé, kdy se obávají například zátěže, kterou stavba bude znamenat.

Podle petentů průzkum referendum nenahradí

Členka petičního výboru Markéta Vysloužilová se ale domnívá, že průzkum veřejného mínění za peníze s sebou vždy nese riziko manipulace. „Zdůrazňujeme, že komerční průzkum veřejného mínění je spíše marketingovou záležitostí, která rozhodně nenahrazuje referendum či usnesení zastupitelstev jednotlivých městských obvodů,“ uvedla Vysloužilová.

Podle Macury město za průzkum zaplatilo zhruba půl milionu korun. Zvažovalo i referendum, které by ale podle primátora stálo asi šest milionů korun. „Podmínkou jeho úspěšnosti je minimálně čtyřicetiprocentní účast, a jak i poslední komunální volby ukazují, je to fikce. Domnívám se, že by těch šest milionů korun propadlo komínem,“ řekl Macura. Doplnil, že město požadovalo stanoviska obvodů, která ale nedostalo.

Dopravní podnik upozorňuje na ekologičnost i menší hluk

Město v přípravě trati za zhruba miliardu korun, na niž by mělo získat evropské peníze, pokračuje. „Jsou zapracovány veškeré připomínky, které vyšly ze zjišťovacího řízení pro EIA. Nechaly se zpracovat další průzkumy, například klimatologický, zoologický, hydrologický a tak dále. Budou hotovy do konce listopadu,“ řekla náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová (ANO). Výsledek posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) by měl být na jaře příštího roku.

Podle Markéty Vysloužilové však do řízení EIA Ostrava dodala „podklady plné polopravd, fabulací, účelovostí a lží, patrně v naději, že si jich nikdo nevšimne.“ Realizaci projektu pak petice považuje za „výsostně škodlivou a bude ji i nadále všemi legálními prostředky bránit.“

Ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys novou trať naopak vítá. Urychlí podle něj porubským obyvatelům spojení do centra města. Domnívá se také, že by se snížila i hlučnost, protože tramvajový provoz je tišší než silniční. Provoz tramvají je podle něj ve srovnání s autobusy rovněž ekologičtější.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 58 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...