Přehrada Šance zvládne i desetitisíciletou vodu. Skončila rekonstrukce za skoro půl miliardy

2 minuty
Oprava skončila. Přehrada Šance zvládne i desetitisíciletou vodu
Zdroj: ČT24

Státní podnik Povodí Odry dokončil dosud nejrozsáhlejší rekonstrukci vodního díla Šance na řece Ostravici na Frýdecko-Místecku. Opravy trvaly tři roky a stály téměř půl miliardy korun. Rekonstrukce přehrady, která je v regionu stěžejní nádrží pro zásobování pitnou vodou, má zajistit bezpečnost vodního díla v případě povodní a jeho spolehlivý provoz.

Úpravy umožní, aby přehrada bez komplikací ustála i případnou extrémní povodeň, jaká se vyskytne jednou za 10 000 let, tedy desetkrát větší, než byla ničivá povodeň v roce 1997. „Myslím, že zabezpečení této nádrže až na úroveň desetitisícíleté vody znamená výrazné navýšení bezpečnosti pro všechny, kteří pod hrází bydlí dál až směrem do Ostravy,“ řekl moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák. Část vody by přehrada zadržela a zbytek převedla dál po proudu.

Přehrada by měla být plná příští rok na jaře

U hráze bylo rovněž postaveno nové provozní středisko a na jaře tam podnik chystá otevření informačního centra. V té době už zřejmě bude přehrada plná. Nyní je naplněna zhruba z 56 procent, protože byla upuštěna kvůli bezpečnosti při rekonstrukci.

„Nyní bychom rádi přehradu napustili, ovšem záleží to na klimatických podmínkách. Zatím nám neprší, uvidíme, jaké budou zásoby vody ve sněhu a jak do toho zasáhne jarní tání,“ řekl generální ředitel Povodí Odry Jiří Pagáč.

Naplňování přehrady bude podle něj postupné. „Musíme si uvědomit, že víc jak tři roky ta hráz byla na suchu, takže to její zavodňování, napouštění musí probíhat pomalu po určitých etapách a vždycky s prověřením chování hráze a vyhodnocením všech bezpečnostních parametrů,“ řekl ředitel.

Kompletně rekonstruovány byly ostatně i prvky technicko-bezpečnostního dohledu. „Všechna čidla jsou dnes automatizována pomocí optických kabelů. Informace jsou předávány do dispečinku vodního díla a následně dál až na dispečink Povodí Odry, kde jsou sledovány, takže přehrada je trvale pod dozorem,“ sdělil Pagáč.

Po rekonstrukci se také zlepšily některé parametry přehrady: byla zvětšena kapacita bezpečnostního přelivu, spadiště i skluzu. Zvýšila se rovněž koruna hráze.

Stavbaři stabilizovali sesuv, který se sune k přehradě

Technický ředitel podniku Petr Březina zdůraznil důležitost sanace sesuvu v oblasti Řečice, kde se směrem k přehradě pohybuje zhruba šest milionů metrů krychlových zeminy. Stavbaři nyní v horní části sesuvu zeminu odtěžili, čímž ho odlehčili. Zemina se použila jednak na hrázi a také na přisypání a zatížení spodní části sesuvu, což by mělo zvýšit jeho stabilitu.

„Je třeba to hlídat. Máme tam velké množství čidel, velkou instrumentaci, která hlídá, odkud se to hýbe, jak rychle se to hýbe, jak to reaguje na srážky,“ řekl Březina. Sesuv byl podle něj i jedním z hlavních důvodů rekonstrukce. „V roce 1997 při extrémních srážkách došlo ke zvýšenému pohybu sesuvu a jeho sanace nabyla na důležitosti,“ dodal Březina. 

Vodní nádrž Šance se nachází v Beskydech a dodává vodu například Novojičínsku, Frýdecko-Místecku, Ostravě či části Karvinska. Práce, které začaly v září roku 2015, se zaměřily na zvýšení kapacity pro převádění povodní, na zvýšení koruny a stability hráze nebo těsnění jejího podloží. Projektantem rekonstrukce byla společnost Aquatis, zhotovitelem společnost OHL ŽS. 

Přehrada Šance byla předána do užívání v roce 1969. Její hráz je vysoká 65 metrů, je tak spolu s hrází nádrže Slezská Harta nejvyšší hrází v kraji a patří také k nejvyšším v Česku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...