Další zdržení. Toxické kaly mají zůstat v Ostravě o dva roky déle

Odstraňování ropných kalů z lagun po chemičce Ostramo se v Ostravě zřejmě opět protáhne. Společnost AVE CZ, která nyní kaly likviduje, totiž podle deníku MF Dnes požádala o prodloužení termínu odvozu upravených kalů z areálu lagun o dva roky.

Důvodem zpoždění má být například to, že laguny obsahovaly vedle kalů daleko větší množství hlinek, než se předpokládalo.

„Zhotovitel na kontrolním dni sdělil, že do konce roku zřejmě nestihne upravit zbylé množství hlinek a požádal o prodloužení termínu. Prodloužení by se mělo týkat také vymístění upravených kalů z areálu lagun Ostramo, a to z 22. prosince 2018 do 22. prosince 2020,“ řekla listu náměstkyně ostravského primátora Kateřina Šebestová (ANO), podle které jde o nepřijatelný požadavek.

Kaly by už ale podle všeho alespoň neměly obtěžovat lidi v okolí zápachem. „Úprava ropných kalů vápněním na lokalitě v letošním roce skončí. Tímto se Ostrava a její obyvatelé zbaví nepříjemného zápachu, který při úpravě kalů vzniká,“ řekla MF Dnes mluvčí AVE CZ Pavla Ivácková.

Mediální zástupkyně státního podniku Diamo, který na likvidaci lagun dohlíží, Jana Dronská řekla listu, že odvoz upravených kalů probíhá pomaleji, než se předpokládalo. „Nyní hledáme řešení. Jakmile se ministerstva a všechny dotčené orgány shodnou na dalším postupu, budeme informovat veřejnost,“ sdělila Dronská. 

Zakázka se týká odstranění více než 90 tisíc tun kalů. Podle Iváckové bylo dosud odvezeno 19 tisíc tun. Podle zprávy ze začátku září přitom tehdy bylo odvezeno 18 tisíc tun upravených kalů. Laguny jsou jednou z největších ekologických zátěží v Česku, obyvatele obtěžují zejména zápachem.

Do areálu chemičky se ukládaly odpady z rafinerské výroby a později odpady z regenerace použitých mazacích olejů.  

Dvě desetiletí, miliardy korun, konec v nedohlednu

Vzhledem k náročnosti likvidace lagun převzal po ukončení činnosti chemičky Ostramo v roce 1996 odpovědnost za tuto ekologickou zátěž stát prostřednictvím státního podniku Diamo. Veřejnou zakázku na sanaci lagun získalo Sdružení Čistá Ostrava vedené firmou Geosan, které za to od státu dostalo zhruba 2,6 miliardy korun. V letech 2008 až 2012 vytěžilo asi 200 tisíc tun odpadů.

Projekt Čisté Ostravy, za který stát zaplatil téměř tři miliardy, ale provázela celá řada dalších problémů. Poté, co firma roku 2012 oznámila, že oproti průzkumu je v nádržích dalších 90 tisíc tun kalů a bude potřebovat další finance, s těžbou skončila. Stát tehdy ztratil nad kaly kontrolu. Geosan je prodával jako palivo, tuny jedovatých látek skončily na mnoha nelegálních skládkách, mimo jiné i v Polsku.

Sto tisíc tun kalů například odvezla před šesti lety firma do severních Čech na litvínovskou skládku Celio, odkud se vozily ke spalování do cementárny v Čížkovicích. Akce vyvolala velké protesty místních obyvatel. Ti státním institucím vyčítali, že je o záměrech skladovat a pálit kaly nikdo neinformoval a obávali se o své zdraví.

Na likvidaci lagun se zaměřil i Nejvyšší kontrolní úřad, který loni v listopadu konstatoval, že postup při odstraňování této ekologické zátěže je neúčinný a nehospodárný.

Odstranění zbylých 90 tisíc tun takzvaných nadbilančních kalů nakonec dostala na starost právě pražská společnost AVE CZ odpadové hospodářství, která byla vybrána ve dvoukolovém výběrovém řízení na konci roku 2015. Kaly se likvidují v tlakové plynárně Sokolovské uhelné ve Vřesové na Sokolovsku.

15 minut
Reportéři ČT: Problémy s ostravskými kaly
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 16 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 16 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 18 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 19 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 19 hhodinami
Načítání...