Bez trestu. Krajský soud zprostil vlakvedoucí a průvodčí viny za tragický pád dítěte z vlaku

Olomoucký krajský soud ve čtvrtek zprostil vlakvedoucí Jarmilu Soukupovou a průvodčí Janu Stejskalovou viny za tragickou nehodu, při které v červenci 2016 zemřelo dítě po pádu z vlaku. Okresní soud je původně potrestal za usmrcení z nedbalosti podmíněným trestem 18 měsíců s dvouletou zkušební dobou.

Kladl jim za vinu to, že vlak vyjel z olomoucké stanice s nedovřenými dveřmi, ze kterých později dítě vypadlo. Podle krajského soudu však není jednoznačně prokázáno, že za tragédii nesou odpovědnost obžalované. Nejde tak o trestný čin.

„Soud shledal, že nebyly naplněny znaky vědomé nedbalosti, ale ani nedbalosti nevědomé. Je zde spousta příčin, které vedly k této tragické události. Obžalované zachovaly potřebnou míru opatrnosti a nemohly vědět, že může nastat porušení jejich povinností,“ uvedla soudkyně Lenka Konrádová. Podle soudu měla vlaková četa řadu povinností, nebylo v jejich silách vše zkontrolovat. „Byl to souhrn okolností. Ten technologický postup nebyl zvolen správně, ony nemohly dělat vše najednou,“ doplnil předseda senátu Bohuslav Mierva.

Ženám hrozilo až šest let vězení. Nesouhlasily s vinou ani trestem, u soudu dnes prostřednictvím obhájců žádaly zproštění.

„Moje klientka za tragédii odpovědnost nenese, neviděla nastupovat posledního cestujícího, a neměla tak důvod jít a zkontrolovat tyto dveře,“ uvedla obhájkyně Stejskalové. Podle obhájce Soukupové nebylo v silách vlakové čety zcela jednoznačně zajistit, že dveře budou skutečně zavřené. „Fyzicky a technicky to možné nebylo,“ doplnil obhájce.

Dveře se otevřely při rychlosti nad 100 km/h

Neštěstí se stalo na trase z Luhačovic do Prahy v červenci 2016. Podle žalobce vlak vyjel z olomouckého nádraží s nedovřenými dveřmi. Kvůli zrychlování soupravy na trati mezi hlavním nádražím a Štěpánovem se dveře ve více než stokilometrové rychlosti prudce a neočekávaně otevřely.

Vypadla z nich dívka, když čekala na matku a sestru, které byly na WC, uvedl žalobce. Obžalované svou vinu u soudu popřely, podle nich z jejich strany nešlo o nedbalost. Zastal se jich i vrchní komisař Správy železniční dopravní cesty, řekl, že žádné pochybení vlakové čety neshledal.

„Vlak měl šest vozů, kdyby se členky čety postavily do jakéhokoliv místa, máme tady dvoje dveře, které nemohly pohledem zjistit,“ uvedl rovněž šéf územního pracoviště Drážní inspekce v Ostravě Petr Maikranz. Na druhou stranu, kdyby se šly osobně přesvědčit, vypadly by jim podle něj ze zorného pole jiné dveře.

Rodina oběti náhradu škody po obžalovaných nepožaduje, dráhy se s rodinou již mimosoudně vyrovnaly. Podle jejího zmocněnce má rodina zájem na řádném vyšetření celé události a zejména na tom, aby se něco podobného neopakovalo.

Smrt dítěte ve vlaku

České dráhy na neštěstí reagovaly. Vlakvedoucí museli ve starých vozech podrobně kontrolovat dveře a později se začaly objevovat i kontrolky, které indikují, zda jsou dveře zavřené, nebo otevřené (popř. nedovřené). Signalizace má ukázat, zda funguje automatické blokování dveří.

„Vagony jsou vybaveny vnějšími světelnými prvky, které svítí, jakmile jsou i jen jediné dveře nedostatečně uzavřené. Vlakový doprovod má tak přehled o stavu dveří u příslušného osobního vozu, a to i na opačné straně, než je nástupiště,“ popsal funkci systému již dříve Michal Štěpán z vedení Českých drah.

Pokud nejsou dveře bezpečně zavřené, svítí navíc i světlo uvnitř vozu, takže se o tom dozvědí i cestující.

Podobné neštěstí se stalo u obce Střeň

Podobné neštěstí se stalo v roce 2006 zhruba o pět kilometrů dále u obce Střeň na Olomoucku. Tehdy vypadl z vlaku pětiletý chlapec, zemřel na následky mnohočetných poranění. Matce se ztratil poté, co odešel v jedoucím vlaku sám na toaletu.

Jeho tělo nalezli policisté zhruba po týdnu, když v rojnici prohledávali přibližně dvacetikilometrový úsek po obou stranách vlakového kolejiště směrem od Štěpánova do Moravičan. Matku nakonec soud potrestal podmínkou. Podle něj se dopustila ublížení na zdraví z nedbalosti, když nechala chlapce běhat po vlaku bez dozoru.