Bez trestu. Krajský soud zprostil vlakvedoucí a průvodčí viny za tragický pád dítěte z vlaku

Olomoucký krajský soud ve čtvrtek zprostil vlakvedoucí Jarmilu Soukupovou a průvodčí Janu Stejskalovou viny za tragickou nehodu, při které v červenci 2016 zemřelo dítě po pádu z vlaku. Okresní soud je původně potrestal za usmrcení z nedbalosti podmíněným trestem 18 měsíců s dvouletou zkušební dobou.

Kladl jim za vinu to, že vlak vyjel z olomoucké stanice s nedovřenými dveřmi, ze kterých později dítě vypadlo. Podle krajského soudu však není jednoznačně prokázáno, že za tragédii nesou odpovědnost obžalované. Nejde tak o trestný čin.

„Soud shledal, že nebyly naplněny znaky vědomé nedbalosti, ale ani nedbalosti nevědomé. Je zde spousta příčin, které vedly k této tragické události. Obžalované zachovaly potřebnou míru opatrnosti a nemohly vědět, že může nastat porušení jejich povinností,“ uvedla soudkyně Lenka Konrádová. Podle soudu měla vlaková četa řadu povinností, nebylo v jejich silách vše zkontrolovat. „Byl to souhrn okolností. Ten technologický postup nebyl zvolen správně, ony nemohly dělat vše najednou,“ doplnil předseda senátu Bohuslav Mierva.

Ženám hrozilo až šest let vězení. Nesouhlasily s vinou ani trestem, u soudu dnes prostřednictvím obhájců žádaly zproštění.

„Moje klientka za tragédii odpovědnost nenese, neviděla nastupovat posledního cestujícího, a neměla tak důvod jít a zkontrolovat tyto dveře,“ uvedla obhájkyně Stejskalové. Podle obhájce Soukupové nebylo v silách vlakové čety zcela jednoznačně zajistit, že dveře budou skutečně zavřené. „Fyzicky a technicky to možné nebylo,“ doplnil obhájce.

Dveře se otevřely při rychlosti nad 100 km/h

Neštěstí se stalo na trase z Luhačovic do Prahy v červenci 2016. Podle žalobce vlak vyjel z olomouckého nádraží s nedovřenými dveřmi. Kvůli zrychlování soupravy na trati mezi hlavním nádražím a Štěpánovem se dveře ve více než stokilometrové rychlosti prudce a neočekávaně otevřely.

Vypadla z nich dívka, když čekala na matku a sestru, které byly na WC, uvedl žalobce. Obžalované svou vinu u soudu popřely, podle nich z jejich strany nešlo o nedbalost. Zastal se jich i vrchní komisař Správy železniční dopravní cesty, řekl, že žádné pochybení vlakové čety neshledal.

„Vlak měl šest vozů, kdyby se členky čety postavily do jakéhokoliv místa, máme tady dvoje dveře, které nemohly pohledem zjistit,“ uvedl rovněž šéf územního pracoviště Drážní inspekce v Ostravě Petr Maikranz. Na druhou stranu, kdyby se šly osobně přesvědčit, vypadly by jim podle něj ze zorného pole jiné dveře.

Rodina oběti náhradu škody po obžalovaných nepožaduje, dráhy se s rodinou již mimosoudně vyrovnaly. Podle jejího zmocněnce má rodina zájem na řádném vyšetření celé události a zejména na tom, aby se něco podobného neopakovalo.

Smrt dítěte ve vlaku

České dráhy na neštěstí reagovaly. Vlakvedoucí museli ve starých vozech podrobně kontrolovat dveře a později se začaly objevovat i kontrolky, které indikují, zda jsou dveře zavřené, nebo otevřené (popř. nedovřené). Signalizace má ukázat, zda funguje automatické blokování dveří.

„Vagony jsou vybaveny vnějšími světelnými prvky, které svítí, jakmile jsou i jen jediné dveře nedostatečně uzavřené. Vlakový doprovod má tak přehled o stavu dveří u příslušného osobního vozu, a to i na opačné straně, než je nástupiště,“ popsal funkci systému již dříve Michal Štěpán z vedení Českých drah.

Pokud nejsou dveře bezpečně zavřené, svítí navíc i světlo uvnitř vozu, takže se o tom dozvědí i cestující.

Podobné neštěstí se stalo u obce Střeň

Podobné neštěstí se stalo v roce 2006 zhruba o pět kilometrů dále u obce Střeň na Olomoucku. Tehdy vypadl z vlaku pětiletý chlapec, zemřel na následky mnohočetných poranění. Matce se ztratil poté, co odešel v jedoucím vlaku sám na toaletu.

Jeho tělo nalezli policisté zhruba po týdnu, když v rojnici prohledávali přibližně dvacetikilometrový úsek po obou stranách vlakového kolejiště směrem od Štěpánova do Moravičan. Matku nakonec soud potrestal podmínkou. Podle něj se dopustila ublížení na zdraví z nedbalosti, když nechala chlapce běhat po vlaku bez dozoru.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 20 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 28 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...