„Měla by vydržet sto let.“ Novou lávku v Nymburce navrhl autor stržené předchůdkyně

Novou lávku přes Labe v Nymburce vyprojektuje firma autora předešlé lávky, která byla stržena kvůli havarijnímu stavu. Město vítěze vybralo ze šesti anonymních návrhů. Nová lávka by měla sloužit minimálně sto let, předpokládá autor projektu Jiří Stráský, který byl hostem ČT24.

Návrh na novou lávku přes Labe Nymburk vybral v pátek. Vítězem se stala firma Stráský, Hustý a partneři. Jejím jednatelem a autorem návrhu je projektant Jiří Stráský, který navrhoval také lávku v Praze-Troji, jež se minulý rok zřítila do Vltavy. Neblahé osudy bývalé nymburské a trojské stavby podle něj nebyly způsobeny špatnou konstrukcí.

„Proč spadly ty konstrukce, je poměrně složitá věc. Podrobně jsem to poslal v článku, který bude publikován v říjnu v časopise Stavebnictví. Chtěl bych k tomu ale říct, že podobné lávky máme postaveny ve Spojených státech, jsou v podstatě stejně staré, a ty konstrukce fungují naprosto v pořádku. Takže je vidět, že chyba není v návrhu, ale v provádění a v údržbě,“ tvrdí Jiří Stráský v rozhovoru pro ČT24.

Jiří Stráský o nové lávce v Nymburce: Měla by vydržet sto let (zdroj: ČT24)

Novou podobu nymburské lávky odborná porota vybírala ze šesti návrhů. Lávka bude mít obloukovou konstrukci a bude o metr širší než původní stavba. Cenově by se měla stavba vejít do 40 milionů korun, přesnou cenu ale určí až detailní projekt, který teď firma musí zpracovat. Nová lávka by mohla stát v roce 2020.

Porota jméno autora návrhu neznala

„Snažili jsme se navrhnout to, co považujeme za nejlepší. Konstrukci, která odpovídá prostředí, je ekonomická a dá se hospodárně postavit,“ popisuje Stráský. Odborná porota vybírala návrhy anonymně, jméno autora vítězného návrhu se dozvěděla až po jeho výběru. Původně se do soutěže přihlásilo 14 zájemců, do užšího kola jich postoupilo šest.

Sedmičlenná porota hodnotila tři oblasti: celkové řešení a začlenění do prostoru města a také splnění stavebního programu, kde se vyhodnocovalo, jak jednotlivé projekty splnily uživatelské parametry. Třetí oblast tvořila údržba a celoživotní náklady.

„Návrhy byly na velmi vysoké úrovni technické i architektonické, takže nebylo tak jednoduché učinit výběr. Byly tam různé typy konstrukcí,“ uvedl předseda poroty Jan Vítek. Podle něj se objevily například obloukové konstrukce nebo konstrukce podporované lany.

„Do blízkosti starého mostu se hodí oblouková konstrukce, dobře tam zapadá. Z hlediska uživatelských parametrů byly klíčové sklony, aby lidé nechodili příliš nahoru a dolů,“ řekl Vítek.

Vítězný návrh má podle něj takzvanou integrovanou konstrukci, která je jednoduchá na údržbu, protože nepoužívá dilatační závěry ani ložiska, která mají kratší životnost než samotný most.

Vydrží sto let, věří Stráský

Projektant Stráský předpokládá, že nová lávka může vydržet sto let. „Mým projektem je konstrukce podle platných norem, které zaručují životnost sto roků. Samozřejmě záleží na tom, jak bude podle toho projektu konstrukce postavena a jak bude udržována. Ale děláme všechny možné předpoklady pro to, aby konstrukce mohla minimálně sto roků vydržet,“ uvedl.

Nedohodne-li se město s vítězným autorem na vypracování projektu, dostane příležitost druhý, případně třetí návrh v pořadí.

Lávku dalo město zbourat, protože hrozilo, že se zřítí. Pro chodce ji zavřelo loni v prosinci, lodě nesměly plout pod lávkou od června. Provoz na řece byl obnoven přesně po dvou měsících, 8. srpna.

Místo stržené lávky v Nymburce od září funguje přívoz, lidé také mohou používat pro přechod přes Labe železniční most nebo hydroelektrárnu, což však znamená více než kilometrovou zacházku.