Alkohol či vysoká rychlost? Podle expertů na silnicích zabíjí něco zcela jiného

Nejvíc dopravních nehod způsobuje nepozornost (zdroj: ČT24)

Každou druhou dopravní nehodu způsobuje nepozornost řidiče, každý osmý řidič jede příliš rychle. Alkohol hraje roli jen u každé dvacáté nehody. Takové jsou výsledky zkoumání expertů z Centra dopravního výzkumu. Už od roku 2011 sbírají data o přesných příčinách nehod. Na základě jejich výsledků pak cílí své kampaně třeba ministerstvo dopravy.

Nedal přednost v jízdě, proto je viníkem dopravní nehody. Vysvětlení, které stačí policistům, dopravním expertům ale ne. Snaží se přijít na přesnou příčinu. Při páteční tragické nehodě ve Strážnici na Hodonínsku zemřel jeden člověk a sedm jich bylo zraněno.

Podle policie řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy svým schopnostem a mokré vozovce. Dopravní experti navíc řeší otázky,  jak často řidič sedá za volant, jak se daný den cítil psychicky i fyzicky a jestli se nevěnoval v okamžiku nehody i jiným činnostem.

Na řidiče působí mnoho vnějších vlivů

Pracovníci Centra dopravního výzkumu vyjíždějí k nehodám v Brně a jeho okolí už od roku 2011. Za tu dobu podrobně zkoumali příčiny u víc než dvanácti set dopravních nehod. V podstatě každou druhou nehodu, kterou zkoumali, způsobila nepozornost řidiče. Každý osmý řidič jel pak příliš rychle. Alkohol hrál roli jen u každé dvacáté nehody. „Na té komunikaci na řidiče působí mnoho vnějších vlivů. Ostatní řidiči, chodci, dopravní značení, billboardy. Může ho rozptylovat rádio, navigace,“ vysvětlil dopravní expert CDV Jakub Motl.

Příčiny dopravních nehod
Zdroj: ČT24

Kampaň BESIPu je zaměřená na telefonování za volantem

Na základě výsledků hloubkových analýz pak třeba BESIP cílí svou kampaň. Ta poslední je zaměřená právě na pozornost a používání mobilních telefonů za volantem.

Podle statistik používá mobil za volantem až šedesát procent českých řidičů. Třetina z nich za jízdy esemeskuje nebo chatuje a téměř šestina při řízení dokonce fotí nebo natáčí videa. Tři čtvrtiny řidičů přitom neznají výši pokuty, která hrozí za řízení s telefonem v ruce. Na místě je to může stát až tisíc korun a dva body.

Používání mobilu za volantem způsobí téměř deset tisíc nehod ročně, tedy asi každou čtrnáctou hrazenou z povinného ručení. Ročně pak pojišťovny za škody při těchto nehodách vyplatí přes půl miliardy korun.