Na jednokolejné trati, kde před deseti lety při srážce tramvají zahynuli tři lidé, se už tramvaje čelně srazit nemohou. Dopravní podnik Ostrava (DPO) tam po nehodě nainstaloval bezpečnostní zařízení, které srážce zabrání. V případě, že by se tramvaje dostaly proti sobě na jednu kolej, zařízení okamžitě vypne proud.
Na trati za Ostravou se už tramvaje čelně nesrazí. Před 10 lety zde zahynuli tři lidé
Trať, po níž jezdí linka číslo 5, je jedinou v Ostravě, která vede mimo město. Ze smyčky Vřesinská vede kolem porubského koupaliště přes obce Vřesina, Dolní Lhota a Horní Lhota do budišovické místní části Zátiší. Tramvaje tam projíždějí lesem, i proto bývají na trati střety se zvířaty častější než na ostatních linkách.
Dříve museli řidiči v lokalitě počkat na křížení s protijedoucí soupravou. Několikrát se stalo, že zapomněli, a tramvaje vyjely proti sobě. Až do osudné nehody je ale vždy stačili ubrzdit.
Deset let stará smrtelná havárie se stala těsně za hranicemi města; 11. dubna 2008 zde zemřeli tři lidé a desítky jich byly zraněny. Dnes místo připomínají květiny na sloupu v místě srážky.
Hmotná škoda byla vyčíslena nejméně na 2,5 milionu korun. Řidič tramvaje, který nehodu zavinil, byl odsouzen ke čtyřem letům vězení. Za mřížemi strávil dva roky, zbytek trestu mu soud odpustil.
Nouzové vypnutí napájení zvyšuje bezpečnost
Rok od tragické nehody bylo na trati v provozu zabezpečovací zařízení. Jednotlivé jednokolejné úseky jsou kryty návěstidly. „V případě vjetí tramvajového vlaku do některého jednokolejného úseku proti návěstí Stůj dojde k nouzovému vypnutí napájení trakce na celé trati, a tím i k zastavení všech tramvajových vlaků,“ upřesnila mluvčí DPO Karolína Rycková.
Nejtragičtější tramvajová nehoda nejen v ČR, ale podle dostupných informací v celé Evropě, se stala 13. července 1947 v Ústí nad Labem, kdy po vykolejení přetížené soupravy zahynulo 30 lidí.