Prastará Švestková dráha málem zanikla. Teď se mění na nejmodernější regionální trať v Evropě

4 minuty
Studio 6: Nejmodernější regionální trať v Evropě
Zdroj: ČT24

Na novou sezonu se připravuje Švestková dráha. Lokálka, které před několika lety hrozil zánik, patří nyní výrobci zabezpečovací techniky, který z ní chce vytvořit svůj zkušební polygon – a zároveň i plně provozuschopnou železniční trať nejen se sezonními víkendovými vlaky. Osud trati tak kontrastuje s historií některých dalších, jejichž výchozí pozice přitom byla podobná, ne-li lepší.

Až o Velikonocích začne na Švestkové dráze mezi Čížkovicemi a Obrnicemi (potažmo Lovosicemi a Mostem) nová sezona, měla by trať být dílem k nepoznání. Její nový majitel se chystá především osadit novou mostní konstrukci u Třebívlic, dokončuje i další úpravy, které by měly cestování zpříjemnit.

„Kromě nového mostu se na trati i mění pražce, dosypává štěrk, podbíjí koleje,“ přiblížila redaktorka ČT Renata Myslíková. Provozovatel trati – společnost AŽD – se nedávno pochlubil také úpravami některých železničních přejezdů.

Společnost AŽD, která je spíše než jako provozovatel tratí či dopravce známá jako výrobce zabezpečovacích zařízení, avizovala po zakoupení Švestkové dráhy, že ji chce v budoucnu využívat jako testovací polygon. Slibuje proto další úpravy, které by z ní měly bez nadsázky učinit nejmodernější lokálku v Evropě.

„Z toho, co můžeme zveřejnit, půjde o zabezpečení tratí s využitím satelitních technologií, přejezdová zabezpečovací zařízení ovládaná a monitorovaná bezdrátově, automatické regionální vlaky bez strojvedoucích a podobně,“ řekl již dříve mluvčí společnosti Jiří Dlabaja.

Železniční trať Čížkovice–Obrnice vznikla na sklonku 19. století. Je součástí spojení Lovosic a Mostu, spojuje tedy i dvě tehdejší hlavní trati – někdejší státní dráhu z Prahy do Podmokel a dále do Saska a Pražsko-duchcovskou dráhu, tedy trať Praha–Most–Moldava. Svůj název získala trať podle švestkových alejí, které ji lemovaly, sloužila především k obsluze podniků v obcích na trase. Ústecký kraj na ní přestal objednávat osobní vlaky v prosinci 2007, od léta 2008 ale začaly jezdit výletní vlaky, zprvu pouze o prázdninových víkendech, provoz platily obce podél trati. V roce 2016 objednal výletní vlaky kraj, začaly jezdit již na konci března a vydržely do října, stále však jen o víkendech a svátcích. Prodej trati společnosti AŽD v témže roce na rozsahu provozu nic nezměnil.

Vlak ze Švestkové dráhy
Zdroj: ČT24

Švestková naděje…

Pokud se nestane něco zcela nečekaného, má Švestková dráha zaručenou skvělou budoucnost. Přitom hrozilo, že zcela zanikne.

„Pokud se zde jednou osobní doprava zruší, znamená to definitivní zánik trati a doprava se již nikdy neobnoví,“ obával se bezmála před jedenácti lety tehdejší starosta obce Třebívlice Josef Seifert. Obec leží na železniční trati Čížkovice–Obrnice, která tehdy spadla mezi ty, na nichž se Ústecký kraj v roce 2007 rozhodl zrušit osobní vlaky. Zdůvodnil to zejména tím, že když už do obcí u tratí objednává autobusy, vlaky nejsou potřeba. Tehdejší hejtman Jiří Šulc (ODS) se dokonce odvolával na evropská pravidla.

Exstarostova předpověď, že se dopravu již nikdy nepodaří obnovit, se nakonec nesplnila. Nejprve obce a později i sám kraj začal na Švestkové dráze objednávat výletní vlaky. Správa železniční dopravní cesty se ovšem snažila zbavit se jí a předloni dráhu skutečně prodala společnosti AŽD.

Ta na ní nadále provozuje sezonní výletní vlaky, ale zároveň ji po letech, kdy probíhaly jen nejnutnější zásahy, začala výrazným způsobem opravovat a výhledově slibuje zavést zmíněné velké novinky. 

… a Kozí zmar

Jedna železniční trať, kterou se podařilo zachránit, ovšem jako by vyvažovala hned několik dalších, které měly podobný osud, ale nyní už jen chátrají. V ostrém kontrastu se Švestkovou drahou stojí zejména Kozí dráha, tedy trať, která vede z Děčína po úpatí Krušných hor do Oldřichova u Duchcova. Přesněji řečeno – formálně sice vede, ale fakticky vedla. Hned na první její zastávce před děčínským pivovarem trčí z kolejí červený terč, který výmluvně vzkazuje světu, že je zbytek trati nesjízdný.

Dopravu na Kozí dráze přestal Ústecký kraj objednávat současně se Švestkovou dráhou k prosinci 2007. S výjimkou prezentačních jízd nově vznikající společnosti RegioJet o dva roky později se již nepodařilo vypravit vlaky v celé její délce. Když se začalo uvažovat o zavedení sezonních výletních vlaků, ukázalo se, že z části trati mezitím někdo sebral šrouby upevňující kolejnice k pražcům a v pořádku nebyly ani některé přejezdy.

Na snímku z Krupky lze jen těžko nalézt koleje Kozí dráhy, na které neobjednává kraj osobní vlaky od roku 2007
Zdroj: Libor Zavoral/ČTK

Nějakou dobu jezdily motoráky alespoň z Děčína do Telnice, následně však v tomto úseku došlo k sesuvu a SŽDC vyhlásila výluku prakticky v celé délce trati. Mluvčí správy státních železnic Marek Illiaš sice loni uvedl, že „v dlouhodobém horizontu se zprovozněním počítáme“, ale zároveň dal najevo, že nelze očekávat žádný zázrak.

„Je poměrně složité investovat desítky milionů korun do trati, kde není objednaná pravidelná doprava a kde se návratnost vložených investic bude pohybovat v řádech desítek let,“ poznamenal.

Jestliže SŽDC fakticky podmiňuje opravu trati příslibem, že se po ní bude jezdit, postoj kraje  je zcela opačný – dopravu objedná, pokud se podaří trať opravit. „Ústecký kraj stále počítá s objednávkou dopravy na Kozí dráze. Vše ovšem záleží na rychlosti oprav tratě ze strany SŽDC,“ řekla loni ČTK mluvčí krajského úřadu Lucie Dosedělová.

V Ústeckém kraji je přitom ještě několik problematických tratí, které bojují o holou existenci. V prvé řadě jde o trať z Lovosic do Teplic, kterou téměř před pěti lety poškodil tentýž masivní sesuv půdy jako dálnici D8. Zatímco však po dálnici se již déle než rok jezdí, trať zůstává fyzicky rozdělená na dvě části a kolem sesuvu jezdí náhradní autobusová doprava. Výluka je stále i na horské trati Most–Moldava, kterou poškodil jiný sesuv loni.

V lepší pozici naopak je Doupovská dráha – další z lokálek, kde zrušil kraj osobní vlaky v roce 2007. Podobně jako po Švestkové dráze jezdí i po ní výletní vlaky, letos budou jezdit o víkendech a svátcích od Velikonoc do 28. října. Po vyhrocených diskusích na počátku desetiletí je nyní kraj objednává v celé délce trati z Kadaně-Prunéřova do Kaštic a také na odbočné trati do Kadaňského Rohozce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Policie obvinila muže, který v chatce věznil chlapce, z pokusu o vraždu

Policie obvinila pětadvacetiletého muže, který v chatce na Zlínsku věznil dvanáctiletého pohřešovaného chlapce, z pokusu o vraždu a ze zbavení svobody, informovali policisté. Státní zástupce ho navrhl poslat do vazby. O věci bude zlínský okresní soud rozhodovat ve středu ráno. Muž se dle serveru Novinky.cz k činu přiznal. Podle policejního mluvčího Petra Jaroše obviněnému v případě prokázání viny a odsouzení hrozí až výjimečný trest.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Nízká hladina Lipna odhalila nelegální výpustě

Nízká hladina Lipna odhalila desítky výpustí načerno svedených rovnou do přehrady. Někde je viditelné také znečištění, a to i v místech, kam se chodí lidé koupat. Vše ale ještě musí prověřit vodohospodáři z Povodí Vltavy.
před 10 hhodinami

Chlapce, který byl několik dnů vězněn na chatě, propustili z nemocnice

Dvanáctiletý chlapec z Halenkovic je zpátky doma. Podle informací ČT ho v pondělí propustili z nemocnice. V neděli ho pomohli najít svědci v chatové oblasti v obci Žlutava na Zlínsku. Po čtyřdenním věznění ho čeká nejen fyzická, ale především psychická rekonvalescence. Školní psycholožka podpoří i děti ze školy ve Zlíně, kam chlapec chodí, i z té v Halenkovicích. Policie obvinila muže, který chlapce věznil, z pokusu o vraždu a ze zbavení svobody.
15. 12. 2025Aktualizovánopřed 14 hhodinami

Dálnici D35 rozšířily dva nové úseky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo dva úseky dálnice D35: šest kilometrů dlouhý úsek Vysoké Mýto – Džbánov a dvanáctikilometrový úsek mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou na Hradecku. Ani jeden z nich zatím není napojený na dálniční síť. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl věří, že celá D35 bude hotová do pěti let.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

32 tun tabáku a 15 milionů cigaret. Celníci odhalili výrobnu

Celníci odhalili na jihu Moravy nelegální výrobnu cigaret s velkokapacitní linkou. Při rozsáhlé akci zajistili 32 tun tabáku a přes patnáct milionů cigaret. Další čtyři miliony cigaret byly ukryté ve speciálně upravených cisternách. Únik na spotřební dani činil téměř 326,5 milionu korun. Zadržených bylo 24 osob, dvacet skončilo ve vazbě. Výsledky akce Bohdan v úterý zveřejnilo vedení Generálního ředitelství cel.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Nová kavárna v Ostravě nabízí práci mladým z dětských domovů

Vaří kávu, připravují jídlo, ale zároveň se podílejí na směřování celého podniku. Znevýhodněné osoby – lidé se zdravotním postižením, senioři i dlouhodobě nezaměstnaní – nacházejí uplatnění v sociálních podnicích. V Ostravě například nově vznikla kavárna Pokec kafé, kde jako brigádníci pracují mladí lidé z dětských domovů.
včera v 07:10

Z bývalé slévárny v centru Liberce vzniklo kulturní centrum Linserka

Na místě bývalé slévárny v centru Liberce vzniklo Kulturní a kreativní centrum Linserka. Budova v posledních letech chátrala a z kdysi známého podniku Christiana Linsera se zachovala pouze třípodlažní secesní stavba. Tu nechala radnice opravit za bezmála 43 milionů korun. V prvním a druhém patře vznikly prostory pro výstavy, přednášky či workshopy, přízemí má sloužit jako kavárna. Linserka je prvním počinem města v rámci projektu rozvoje Papírového náměstí a jeho okolí. Do plného provozu by se měla dostat na začátku února.
15. 12. 2025

Žiželice na Lounsku mají obchvat. Stavbu provázely komplikace a prodražila se

Tříkilometrový obchvat obce Žiželice na Lounsku na silnici I/27 mezi Plzní a Chomutovem je hotový. Součástí stavby je 380 metrů dlouhý most přes potok Hutná. Stavbu provázely komplikace s ujíždějícím svahem, prodražila se o 130 milionů. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl řekl, že za tím stojí inflace i drobné změny při zakládání mostu. Práce začaly v srpnu 2022.
15. 12. 2025Aktualizováno15. 12. 2025
Načítání...