Prastará Švestková dráha málem zanikla. Teď se mění na nejmodernější regionální trať v Evropě

Studio 6: Nejmodernější regionální trať v Evropě (zdroj: ČT24)

Na novou sezonu se připravuje Švestková dráha. Lokálka, které před několika lety hrozil zánik, patří nyní výrobci zabezpečovací techniky, který z ní chce vytvořit svůj zkušební polygon – a zároveň i plně provozuschopnou železniční trať nejen se sezonními víkendovými vlaky. Osud trati tak kontrastuje s historií některých dalších, jejichž výchozí pozice přitom byla podobná, ne-li lepší.

Až o Velikonocích začne na Švestkové dráze mezi Čížkovicemi a Obrnicemi (potažmo Lovosicemi a Mostem) nová sezona, měla by trať být dílem k nepoznání. Její nový majitel se chystá především osadit novou mostní konstrukci u Třebívlic, dokončuje i další úpravy, které by měly cestování zpříjemnit.

„Kromě nového mostu se na trati i mění pražce, dosypává štěrk, podbíjí koleje,“ přiblížila redaktorka ČT Renata Myslíková. Provozovatel trati – společnost AŽD – se nedávno pochlubil také úpravami některých železničních přejezdů.

Společnost AŽD, která je spíše než jako provozovatel tratí či dopravce známá jako výrobce zabezpečovacích zařízení, avizovala po zakoupení Švestkové dráhy, že ji chce v budoucnu využívat jako testovací polygon. Slibuje proto další úpravy, které by z ní měly bez nadsázky učinit nejmodernější lokálku v Evropě.

„Z toho, co můžeme zveřejnit, půjde o zabezpečení tratí s využitím satelitních technologií, přejezdová zabezpečovací zařízení ovládaná a monitorovaná bezdrátově, automatické regionální vlaky bez strojvedoucích a podobně,“ řekl již dříve mluvčí společnosti Jiří Dlabaja.

Železniční trať Čížkovice–Obrnice vznikla na sklonku 19. století. Je součástí spojení Lovosic a Mostu, spojuje tedy i dvě tehdejší hlavní trati – někdejší státní dráhu z Prahy do Podmokel a dále do Saska a Pražsko-duchcovskou dráhu, tedy trať Praha–Most–Moldava. Svůj název získala trať podle švestkových alejí, které ji lemovaly, sloužila především k obsluze podniků v obcích na trase. Ústecký kraj na ní přestal objednávat osobní vlaky v prosinci 2007, od léta 2008 ale začaly jezdit výletní vlaky, zprvu pouze o prázdninových víkendech, provoz platily obce podél trati. V roce 2016 objednal výletní vlaky kraj, začaly jezdit již na konci března a vydržely do října, stále však jen o víkendech a svátcích. Prodej trati společnosti AŽD v témže roce na rozsahu provozu nic nezměnil.

Vlak ze Švestkové dráhy
Zdroj: ČT24

Švestková naděje…

Pokud se nestane něco zcela nečekaného, má Švestková dráha zaručenou skvělou budoucnost. Přitom hrozilo, že zcela zanikne.

„Pokud se zde jednou osobní doprava zruší, znamená to definitivní zánik trati a doprava se již nikdy neobnoví,“ obával se bezmála před jedenácti lety tehdejší starosta obce Třebívlice Josef Seifert. Obec leží na železniční trati Čížkovice–Obrnice, která tehdy spadla mezi ty, na nichž se Ústecký kraj v roce 2007 rozhodl zrušit osobní vlaky. Zdůvodnil to zejména tím, že když už do obcí u tratí objednává autobusy, vlaky nejsou potřeba. Tehdejší hejtman Jiří Šulc (ODS) se dokonce odvolával na evropská pravidla.

Exstarostova předpověď, že se dopravu již nikdy nepodaří obnovit, se nakonec nesplnila. Nejprve obce a později i sám kraj začal na Švestkové dráze objednávat výletní vlaky. Správa železniční dopravní cesty se ovšem snažila zbavit se jí a předloni dráhu skutečně prodala společnosti AŽD.

Ta na ní nadále provozuje sezonní výletní vlaky, ale zároveň ji po letech, kdy probíhaly jen nejnutnější zásahy, začala výrazným způsobem opravovat a výhledově slibuje zavést zmíněné velké novinky. 

… a Kozí zmar

Jedna železniční trať, kterou se podařilo zachránit, ovšem jako by vyvažovala hned několik dalších, které měly podobný osud, ale nyní už jen chátrají. V ostrém kontrastu se Švestkovou drahou stojí zejména Kozí dráha, tedy trať, která vede z Děčína po úpatí Krušných hor do Oldřichova u Duchcova. Přesněji řečeno – formálně sice vede, ale fakticky vedla. Hned na první její zastávce před děčínským pivovarem trčí z kolejí červený terč, který výmluvně vzkazuje světu, že je zbytek trati nesjízdný.

Dopravu na Kozí dráze přestal Ústecký kraj objednávat současně se Švestkovou dráhou k prosinci 2007. S výjimkou prezentačních jízd nově vznikající společnosti RegioJet o dva roky později se již nepodařilo vypravit vlaky v celé její délce. Když se začalo uvažovat o zavedení sezonních výletních vlaků, ukázalo se, že z části trati mezitím někdo sebral šrouby upevňující kolejnice k pražcům a v pořádku nebyly ani některé přejezdy.

Na snímku z Krupky lze jen těžko nalézt koleje Kozí dráhy, na které neobjednává kraj osobní vlaky od roku 2007
Zdroj: Libor Zavoral/ČTK

Nějakou dobu jezdily motoráky alespoň z Děčína do Telnice, následně však v tomto úseku došlo k sesuvu a SŽDC vyhlásila výluku prakticky v celé délce trati. Mluvčí správy státních železnic Marek Illiaš sice loni uvedl, že „v dlouhodobém horizontu se zprovozněním počítáme“, ale zároveň dal najevo, že nelze očekávat žádný zázrak.

„Je poměrně složité investovat desítky milionů korun do trati, kde není objednaná pravidelná doprava a kde se návratnost vložených investic bude pohybovat v řádech desítek let,“ poznamenal.

Jestliže SŽDC fakticky podmiňuje opravu trati příslibem, že se po ní bude jezdit, postoj kraje  je zcela opačný – dopravu objedná, pokud se podaří trať opravit. „Ústecký kraj stále počítá s objednávkou dopravy na Kozí dráze. Vše ovšem záleží na rychlosti oprav tratě ze strany SŽDC,“ řekla loni ČTK mluvčí krajského úřadu Lucie Dosedělová.

V Ústeckém kraji je přitom ještě několik problematických tratí, které bojují o holou existenci. V prvé řadě jde o trať z Lovosic do Teplic, kterou téměř před pěti lety poškodil tentýž masivní sesuv půdy jako dálnici D8. Zatímco však po dálnici se již déle než rok jezdí, trať zůstává fyzicky rozdělená na dvě části a kolem sesuvu jezdí náhradní autobusová doprava. Výluka je stále i na horské trati Most–Moldava, kterou poškodil jiný sesuv loni.

V lepší pozici naopak je Doupovská dráha – další z lokálek, kde zrušil kraj osobní vlaky v roce 2007. Podobně jako po Švestkové dráze jezdí i po ní výletní vlaky, letos budou jezdit o víkendech a svátcích od Velikonoc do 28. října. Po vyhrocených diskusích na počátku desetiletí je nyní kraj objednává v celé délce trati z Kadaně-Prunéřova do Kaštic a také na odbočné trati do Kadaňského Rohozce.