Nové jízdní řády komplikují dopravu v Olomouci. Největší problémy hlásí lidé z příměstských částí

Jízdní řády linkové autobusové dopravy v Olomouckém kraji, které platí od 1. ledna, podle olomouckého primátora Antonína Staňka (ČSSD) výrazně zkomplikovaly dopravu obyvatel města i lidí, kteří jezdí z okolních obcí do Olomouce za prací či na úřady. Podle Staňka by se měly vrátit do původní podoby.

Kvůli častým stížnostem cestujících na nové jízdní řády krajská rada v pondělí odvolala ředitele Koordinátora integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Jaroslava Tomíka.

Olomouc ročně přispívá na regionální dopravu sedmi miliony korun. Radnice podle Staňka už loni na podzim upozornila vedení KIDSOK, že se v nových jízdních řádech nepočítá se zajížděním linkových autobusů k průmyslovým zónám v okrajových částech Olomouce ani s jejich průjezdem některými městskými částmi, kde v uplynulých letech pravidelně zastavovaly.

  • Komentáře uživatelů na facebookové stránce Dopravní podnik města Olomouce. Redakčně upraveno.
  • „Zrušením některých spojů způsobil dopravní podnik kolaps.“
    Jaroslava Kubová
  • „Zrušili spoje na linkách 12/19. Jezdily po 20 minutách, teď jezdí po 30 minutách. Autobusy narvané k prasknutí. Autobusy teď stojí v garáži…“
    Tomáš Novotný
  • „Čí to byl nápad přečíslovat příměstské linky? Teď nevím, jaký autobus kam jezdí.“
    Jaroslav Černý

Odvolání ředitele Tomíka bylo podle primátora jediné možné řešení. Staněk míní, že nové vedení KIDSOK by se mělo pokusit vrátit jízdní řády linkových autobusů do podoby, která se přiblíží původní verzi.

„Původní stav byl jednak osvědčený, jednak velice efektivní a myslím si, že sloužil občanům, kteří do Olomouce či z Olomouce jezdili,“ podotkl primátor, podle kterého radnice už předala hejtmanovu náměstkovi Janu Zahradníčkovi (ANO) veškeré podklady včetně připomínek.

  • Nové jízdní řády veřejné autobusové dopravy v Olomouckém kraji vzbudily značnou diskusi cestujících. Vedení KIDSOK velké změny zdůvodnilo snahou zvýšit efektivitu dopravního systému či omezenou kapacitou prostoru před hlavním vlakovým nádražím.
  • – autobusy přijíždějící do Olomouce ve směru od Hluboček, Doloplaz a Velké Bystřice nově zastavují jen na autobusovém nádraží

    – příměstské autobusy už nejezdí po všech zastávkách ve městech jako dosud

    – děti z Konicka do školy místo autobusem jezdí vlakem

KIDSOK organizuje veřejnou autobusovou a železniční dopravu v Olomouckém kraji. Tomíkovo odvolání radní zdůvodnili četnými stížnostmi cestujících na nové jízdní řády veřejné autobusové dopravy.

Tomík, který stál v čele firmy od jejího vzniku v lednu 2012, řekl, že rozhodnutí krajské rady respektuje. „Nepřesností provázejících spuštění nového systému veřejné autobusové dopravy mělo být daleko méně, než se po 1. lednu v praxi ukázalo. Přesto věřím, že tyto mimořádnosti brzy pominou, významné kroky v tomto směru v uplynulých dnech společně s dopravci KIDSOK udělal,“ uvedl.

Bohužel většina našich připomínek nebyla brána úplně vážně a situace, která nastala po 1. lednu, nás jako město velice mrzí. Problém se dotkl velkého množství cestujících z okolních obcí, kteří do Olomouce dojíždějí, a částečně také občanů Olomouce.
Antonín Staněk

Kraj vypíše výběrové řízení

Na obsazení místa krajský úřad vypíše výběrové řízení. Radní již rozhodli, že do doby nástupu nového ředitele bude tuto příspěvkovou organizaci řídit nynější Tomíkova zástupkyně Kateřina Suchánková.

V Olomouckém kraji dopravu cestujících zajišťují čtyři autobusoví dopravci, Dopravní podnik města Olomouce a České dráhy. Kraj za prokazatelnou ztrátu, což je rozdíl mezi náklady a výnosy z jízdného, platí železničním a autobusovým dopravcům 900 milionů korun ročně.