Jihomoravský kraj dal zelenou budování nových cyklostezek. Silnice jsou pro cyklisty nebezpečné

Jen pět procent z šesti tisíc kilometrů značených tras pro cyklisty v Jihomoravském kraji vede po samostatných stezkách, zbytek po polích, lesy a nezřídka i po silnicích s hustým provozem. Kraj vytipoval sedm nebezpečných úseků, na kterých by mohly v horizontu několika let vzniknout nové cyklostezky. Letos investuje do jejich rozvoje dvacet sedm milionů korun.

Cyklotrasa není cyklostezka. V Jihomoravském kraji vedou značené cyklotrasy často po hlavních silnicích a to je pro cyklisty nebezpečné. Frekventovaný je například čtyřkilometrový úsek mezi Novým Hradem a Blanskem. Na zvýšený pohyb cyklistů, kteří tudy jezdí do Moravského krasu, upozorňují cedule. Silnice často zatáčí a místy se nepříjemně zužuje.

„Za zhruba deset minut cesty mě předjelo kolem třiceti aut, jeden autobus a čtyři kamiony,“ popsala redaktorka Barbora Měchurová, která trasu na kole sama projela. Změní to cyklostezka, kterou připravuje kraj společně s Blanskem. „Cyklostezka bude převedena směrem od Blanska na druhou stranu podél řeky a podél železnice,“ popsal cyklokoordinátor Jihomoravského kraje Jaroslav Keprt.

Po silnici mezi Šebrovem a Blanskem se na kole projela i redaktorka Barbora Měchurová (zdroj: ČT24)

Nové cyklostezky nebudou nic levného

Cena cyklostezky se bude pohybovat kolem osmdesáti milionů korun. „Finanční objem je hodně velký, protože se tady musí řešit stavební problémy. Ty spočívají v překonávání řeky Svitavy a taky vypořádávání směrem k Českým drahám,“ vysvětlil starosta Blanska Ivo Polák (ČSSD).

Úseků, které kraj označuje jako nebezpečné a chce poblíž silnic postavit cyklostezky, je ale mnohem víc. Například trasa kolem Novomlýnských nádrží, z Brna do Slavkova či do Veverské Bítýšky, mezi Blanskem a Svitávkou či z Bílovic do Adamova.

Nebezpečné úseky, kde Jihomoravský kraj řeší možnost cyklostezek
Zdroj: ČT24

Cyklistu ze silnice smetl vzdušný vír

Další vytipovaný nebezpečný úsek je mezi Brnem, Kuřimí a Tišnovem.„ Z Kuřimi do Brna jezdí lidé do práce a do škol. Do Kuřimi jezdí z okolí do zaměstnání tři tisíce lidí,“ vysvětlil starosta Kuřimi Drago Sukalovský (STAN). Ti všichni jezdí po silnici přes kopec, který auditor bezpečnosti Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu označuje jako exemplární příklad nebezpečí. „Prakticky nikdo není za cyklistou ochoten a auta je předjíždějí s odstupem několika málo centimetrů, což vede ke smrtelně nebezpečným situacím,“ popsal nebezpečí Skládaný.

Bezpečná vzdálenost pro předjíždění cyklisty je při rychlosti padesát kilometrů v hodině minimálně metr a půl. S rostoucí rychlostí se zvětšuje. Řidiči to často nerespektují. „Mezi autem a kolem se vytvoří vzdušný vír a ten může cyklistu vtáhnout,“ dodal Pavel Skládaný. Své o tom ví Antonín Jakab, který jezdí delší trasy pravidelně. „Na úseku Brno Bratčice jel prázdný kamion pro písek a ten návěs mě odhodil do příkopu,“ řekl cyklista. Stavění stezek cyklisté i experti vítají. Kraj na ně dá letos nejvíc peněz za posledních jedenáct let, 27 a půl milionu korun a pokračovat hodlá i v dalších letech.