Silničáři úplně uzavřou most u Černé Hory. Tisíce aut budou jezdit přes obec

Ředitelství silnic a dálnic dnes večer úplně uzavře silnici I/43 u Černé Hory na Blanensku. Důvodem je havarijní stav mostu, podle silničářů by se mohl i zřítit. Veškerá doprava bude po dobu uzavírky vedena přes Černou Horu, zhruba dvoutisícový městys. Po silnici jezdí tisíce aut, jde o hlavní tah z Brna na Svitavy a Hradec Králové.

Práce na mostu u Černé Hory začaly už na konci června. Dosud se kvůli plánovaným opravám jezdilo po mostě pouze v jednom směru, ve druhém byl uzavřený a auta jezdila přes dvoutisícový městys Černá Hora. Teď se most uzavře úplně nejméně na celé prázdniny. Při zjišťování jeho stavu silničáři přišli na to, že by se mohl zřítit.

Pokud ho bude možné z jedné strany podepřít, v září by se mohl podle ředitele brněnského závodu ŘSD Davida Fialy znovu v jednom směru na tři měsíce otevřít. „Na podzim se pak bude most demolovat, aby se podle počasí v únoru, březnu nebo dubnu příštího roku předalo staveniště. Na konci příštího roku bude stát most nový,“ řekl David Fiala. Pokud most podepřít nepůjde, i po prázdninách povede doprava přes Černou Horu stejně jako v době uzavírky nebo výstavby nového mostu.

Objížďka vede centrem Černé Hory
Zdroj: ČT24

Řidiče uzavírka moc nezdrží, pro obyvatele obce to bude náročné

Veškerá doprava bude po dobu uzavírky vedena přes Černou Horu, zhruba dvoutisícový městys. Po silnici jezdí tisíce aut, jde o hlavní tah z Brna na Svitavy a Hradec Králové.

Problematická bude situace především pro obec, která již tranzitní a silné kamionové dopravě odvykla. Řidiče uzavírka zřejmě zdrží minimálně, vzdálenost ujedou prakticky stejnou. Silnice je dlouhodobě přetížená a obce, které na ní leží, čekají řadu let na stavbu dálnice D43, která tranzitní dopravu odvede.

Starosta Černé Hory Ondřej Měšťan (nez.) řekl, že o dnešní úplné uzavírce nevěděl a že měl s ŘSD jednat po víkendu. „Je to pro mě nová informace. Pokud to zavřou dnes, bude to u nás hned znát, protože to zkomplikuje situaci. Máme tady jen jeden přechod a těžko se bude přecházet,“ řekl Ondřej Měšťan. Podle něj chtěla Černá Hora u přechodu semafor, což ale podle odborníků nelze. „Další přechod není podle odborníků možný kvůli kopci, který jde obcí. Jízda do kopce a z kopce zapříčiní, že komunikace to bude těžko zvládat. Není v takovém stavu, aby to vydržela, takže bude zničená. Dotkne se to i bezpečnosti, protože ne všichni řidiči jsou ohleduplní,“ dodal starosta.

Havarijní stav nebylo možné odhalit dřív

David Fiala z Ředitelství silnic a dálnic řekl, že havarijní stav mostu nebylo možné odhalit při přípravách rekonstrukce. „Poškození jsme objevili až po odkrytí horního svršku, což při běžné diagnostice a přípravě stavby nebylo možné rozpoznat. Pokud bych to přehnal, ten most je nebezpečný sám sobě vlastní váhou, takže by teoreticky mohl spadnout,“ vysvětlil David Fiala. V okolí mostu jsou domy, podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla ale zatím není riziko zřícení takové, že by museli být obyvatelé evakuováni.

Ředitelství silnic a dálnic spravuje v České republice téměř šest kilometrů silnic prvních tříd. „Máme na nich více než tři tisíce mostů a na všech probíhá diagnostika. Podle aktuálních informací v takto vážném stavu není žádný jiný most. Je však potřeba říct, že mostní konstrukce není jako lidská noha, kterou lze snadno zrentgenovat. Je potřeba jít skutečně do konstrukčních vrstev a zjistit stav,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Silničáři se chystají opravovat i další mosty

Podle něj jsou však mosty, u kterých Ředitelství silnic a dálnic plánuje letos nebo v nejbližších stavebních sezonách opravy. „U D10 na osmém kilometru, což je výpadovka z Prahy na Liberec, máme dva dálniční mosty vedle sebe. Oba stavíme znovu,“ uvedl příklad Jan Rýdl.

Obdobná situace jako u Černé Hory podle něj loni nastala na silnici I/3 u Benešova, kde se při opravách zjistilo poškození mostu. „Dočasně jsme ho zajistili a připravili konstrukční přípravu pro opravu. U silnice I/3 je to stejné jako u silnice I/43. Obě suplují dálniční komunikaci, kterou máme v plánech. V České republice je ale takové právní prostředí, že bohužel trvá deset i 12 let, než stavbu připravíme k realizaci,“ doplnil Jan Rýdl.