Po segwayích chtěla Praha 1 omezit elektrokoloběžky. Průjezd ale zakáže i cyklistům

Praha 1 zakáže cyklistům jezdit po pěších zónách v centru města mezi 10:00 a 18:00. Radnice tím chce bojovat proti elektrickým koloběžkám, které po zákazu nahradily vozítka segway. Sdružení Auto*mat, které se věnuje propagaci cyklistiky jako způsobu dopravy, záměr kritizuje – podle něj by pomohlo vytvoření bezpečných objízdných tras.

Podle místostarosty Prahy 1 pro dopravu Richarda Bureše (ODS) není cílem zákazu vyhánět cyklisty. „Cítíme však povinnost chránit všechny občany naší městské části, kteří si na situaci v pěších zónách dlouhodobě stěžují. Rada vzala v potaz řešení, které je běžné v mnoha světových metropolích, že omezení je platné pouze v určitých hodinách,“ uvedl Bureš.

Důvodem zákazu jsou podle něj stížnosti na turisty, kteří na nejrůznějších elektrovozítkách ohrožují chodce. Například problémové mopedy ale nejsou ze zákona jízdními koly a v pěší zóně nesmí jezdit už dnes. Místostarosta Bureš už dříve přiznal, že kvůli nízkým stavům strážníků není Praha 1 schopna pohyb vozítek kontrolovat a z pěší zóny je vyhánět.

Pro zákaz segwayů potřebovala radnice Prahy 1, aby vyhlášku přijal magistrát, pro zákaz kol na pěších zónách jeho souhlas nepotřebuje. „Nařízení je plně v kompetenci městské části Praha 1. Jde o opatření, jehož cílem je zabránit provozovatelům vozítek segway, aby je po zákazu nahradili jinými vozítky, které by znovu ohrožovaly chodce v turisticky exponovaných lokalitách,“ řekl náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Konkrétní místa, kde bude zákaz platit, vybere odbor dopravy centrální radnice. Mohlo by jít o dolní část Václavského náměstí, Staroměstské náměstí, náměstí Republiky, Malé náměstí, ulice Karlova, Michalská, Železná a Celetná, části ulic Na Příkopě, Jilská, Maiselova a Melantrichova, Na Můstku nebo 28. října.

Po pěších zónách přitom vede hned několik oficiálních a nedávno vyznačených cyklotras. Například trasa A25 prochází přímo přes Staroměstské náměstí a Celetnou ulicí, další vede ulicí 28. října a Na Příkopě.

Objízdné trasy chybí

Spolek Auto*mat upozorňuje, že jedním z důvodů, proč cyklisté volí pro svůj průjezd pěší zóny, je neexistence alternativních tras v centru. „Řešením v takovém případě není plošný zákaz, ale zlepšení nabídky legálních objezdů pěších zón (zejména Staroměstského náměstí) tak, aby průjezd jimi volili dopravní cyklisté co nejméně.“

Radí také zaměřit se na odstranění úzkých míst, která vznikla kvůli některým restauračním předzahrádkám, pokud výrazně lokálně zmenšují šířku ulice a vytvářejí tak umělá kolizní místa – to se týká zejména dolní části Václavského náměstí.

„Problém s komerčním provozováním elektrokoloběžek a dalších vozítek lze řešit jinak a není kvůli tomu nutné kriminalizovat lidi, kteří jezdí po Praze na kole, a šetří tak životní prostředí i zdraví ostatních,“ uvedla ředitelka Auto*matu Hana Škodová. Kolony turistů na elektrokolech či koloběžkách navrhuje omezit značkou stanovující nejmenší možnou vzdálenost mezi jízdními koly. 

  • Za posledních deset let Policie ČR eviduje na pěších zónách v centru Prahy pouze 4 nehody, a to s lehkými zraněními.
  • Ve třech případech šlo o střet cyklisty a chodce, v jednom případě byl cyklista sražen autem.