
Letadlo J. A. Bati ozdobilo otrokovické letiště 80 let po návratu z cesty kolem světa
„Jednalo se ve 30. letech určitě o obrovské dobrodružství,“ poznamenal Jan Herman z Univerzity Tomáše Bati. Letadlo opustilo s Baťou otrokovické letiště na začátku ledna 1937, cestou usedlo na přistávací plochy třiašedesáti světových letišť.
Překážky neexistovaly, po zničení stroje při nouzovém přistání v Chicagu Baťa ihned koupil nový, úplně stejný. „Byl to stroj, který byl původně připraven pro známou letkyni Amélii Earhartovou. Baťa chtěl ale dodržet harmonogram všech jednání a podle plánu se 1. května vrátit do Zlína,“ popisuje vnuk letadlového mechanika, který s Janem Antonínem Baťou cestu absolvoval, Petr Engliš.

Vnuk Baťova mechanika: Na letadlo se dívám s ohromením a dojetím
Cesta se připravovala déle než rok. „Bylo přesně rozepsáno, kdy se kam poletí a kdo se tam má z místních firemních zástupců dostavit,“ přibližuje Engliš. Například doplňování paliva bylo dlouhodobě nasmlouváno s firmou Shell, aby stroj dostával stále stejné pohonné hmoty.
„Máme fotografie, na nichž pan Baťa má psací stroj na kolenou a píše zprávy a telegramy, které se z paluby letadla rovnou posílaly. Už druhý den vycházely ve zlínských novinách zprávy o tom, jak pan šéf svým pracovníkům zajišťuje další práci.“