Plechová kráska, se kterou Baťa obletěl svět, přistála po 80 letech v Otrokovicích

Letadlo J. A. Bati ozdobilo otrokovické letiště 80 let po návratu z cesty kolem světa (zdroj: ČT24)

Na letišti v Otrokovicích na Zlínsku přistál v neděli přesně po 80 letech stroj Lockheed Electra 10A se světoznámou značkou na nablýskaném boku. Proslulý obuvník Jan Antonín Baťa se v něm 1. května 1937 vrátil po obchodní cestě kolem světa do Československa. Mašina zvládla spolehlivě překonat vzdálenost 34 tisíc kilometrů.

„Jednalo se ve 30. letech určitě o obrovské dobrodružství,“ poznamenal Jan Herman z Univerzity Tomáše Bati. Letadlo opustilo s Baťou otrokovické letiště na začátku ledna 1937, cestou usedlo na přistávací plochy třiašedesáti světových letišť.

K cílům Jana Antonína Bati patřily nákup kaučuku, rozhodnutí o stavbě nových závodů a především zakázky na prodej obuvi. Oceán při transatlantické misi překonávali technici tak, že letadlo rozebrali a poslali lodí. Na dalším kontinentu ho pak poskládali dohromady a cesta pokračovala opět vzduchem.

Překážky neexistovaly, po zničení stroje při nouzovém přistání v Chicagu Baťa ihned koupil nový, úplně stejný. „Byl to stroj, který byl původně připraven pro známou letkyni Amélii Earhartovou. Baťa chtěl ale dodržet harmonogram všech jednání a podle plánu se 1. května vrátit do Zlína,“ popisuje vnuk letadlového mechanika, který s Janem Antonínem Baťou cestu absolvoval, Petr Engliš.

Vnuk Baťova mechanika: Na letadlo se dívám s ohromením a dojetím (zdroj: ČT24)

Cesta se připravovala déle než rok. „Bylo přesně rozepsáno, kdy se kam poletí a kdo se tam má z místních firemních zástupců dostavit,“ přibližuje Engliš. Například doplňování paliva bylo dlouhodobě nasmlouváno s firmou Shell, aby stroj dostával stále stejné pohonné hmoty.

Máme fotografie, na nichž pan Baťa má psací stroj na kolenou a píše zprávy a telegramy, které se z paluby letadla rovnou posílaly. Už druhý den vycházely ve zlínských novinách zprávy o tom, jak pan šéf svým pracovníkům zajišťuje další práci.
Petr Engliš
vnuk Baťova letadlového mechanika

Vedení firmy Baťa absolvovalo podobných cest všeho všudy osm, poslední do Indie a Saigonu v roce 1938. Pak přišla válka a s ní také krach veškerých plánů na další rozmach tehdy světově proslulé zlínské firmy.