Moravskoslezští silničáři kvůli smogu už čistí cesty. Vůbec poprvé během zimy z nich zmizí posyp

Čištění cest začalo brzy (zdroj: ČT24)

Správa silnic Moravskoslezského kraje (SSMSK) začala čistit silnice. Poprvé tak už během zimy z cest zmizí inertní posypový materiál, ze kterého se do ovzduší uvolňuje prach. V oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, už silničáři díky oteplení začali s úklidem tento týden.

Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně. „Kvůli velkému znečištění ovzduší se vedení Moravskoslezského kraje společně se správou silnic dohodlo, že kromě čtyř klasických čištění, která v regionu už nějakou dobu probíhají, nově do harmonogramu zařadí další ještě v průběhu zimy,“ zjistila redaktorka České televize Lucie Poništová.

„Velký podíl na znečištění ovzduší v Moravskoslezském kraji mají emise z automobilové dopravy a sekundární prašnost z částic usazených na vozovce. Chceme, aby z cest zmizel inertní posypový materiál ihned, jakmile roztaje sníh a podle předpovědi počasí nebude v příštích dnech sněžit. Aby zbytečně neležel na cestě a nedostával se díky projíždějícím autům nebo větru do ovzduší,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu a smart region Jakub Unucka.

Kraj tak podle něj reaguje i na přání obcí, které žádají pružnější čištění frekventovaných úseků silnic v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel.

Zvýšenou intenzitou čištění silnic smeteme navíc přibližně 1400 tun prašných částic všech frakcí, které se tak opětovným zvířením už nedostanou zpátky do ovzduší a lidé už je nebudou muset vdechovat.
Jakub Unucka
náměstek hejtmana pro dopravu a smart region

Ze silnic se bude inertní posypový materiál sklízet pouze za vhodných klimatických podmínek. Podle předpovědi nesmí sněžit, teploty budou i výhledově nad bodem mrazu a na silnicích nebudou zledovatělé zmrazky u krajnic a aplikovaný posyp nebude přimrzlý, uvedl ředitel SSMSK Tomáš Böhm. Dodal, že smetený materiál bude podle kvality znovu vytříděn a použit pro posyp v příštím zimním období.

Pilotní projekt čištění zahrnuje zhruba 674 kilometrů průjezdních úseků obcí a měst silnic II. a III. tříd ve vlastnictví kraje, udržovaných inertním posypovým materiálem. „Lokality čištění jsme určovali na základě dlouholetých zkušeností. Jde především o níže položené oblasti, protože ve vyšších polohách a horských oblastech se drží sníh nebo zůstávají ledové zmrazky u krajnic někdy až do jara,“ dodal Böhm.

  • V úterý se začalo čistit v Darkovičkách, v opavském okrese bude v nejbližších dnech pokračovat například v Chuchelné, Bělé, Háji ve Slezsku, Bolaticích, Jilešovicích nebo Koběřicích. Karvinské středisko pojede zametat a čistit do Chotěbuzi a Albrechtic. Stejná akce proběhne i v Bruntále – na programu je lokalita u podniku Osram v Bruntále, Dlouhá Stráň, Sosnová, Česká Ves a Osoblaha. V okrese Nový Jičín zametače vyjedou do Starého Jičína, Janovic, Palčova, Dubu, Jakubčovic a dalších. Čištění se celkem týká 400 obcí v Moravskoslezském kraji.
  • Seznam obcí pro prioritní čištění:
    Středisko Nový Jičín: Albrechtičky, Bílovec, Dub, Hladké Životice, Hodslavice, Hostašovice, Hůrka, Jeseník n. O., Kateřinice, Libhošť, Mořkov, Mošnov, Odry, Petřvald, Příbor, Sedlnice, Studénka, Výškovice, Ženklava, Žilina u NJ, Životice u NJ a čistit bude také v obcích spadajících do působnosti ostravského střediska – Klimkovice, Josefovice, Olbramice, Zbyslavice, Lubojaty (Lhotka), Vřesina.
    Středisko Frýdek-Místek: Sviadnov, Staříč Fryčovice, Rychaltice, Hukvaldy.
    Středisko Karviná: Petrovice u Karviné, Stonava a Albrechtice.
    Středisko Opava: Otice, Slavkov, Hradec, Šilheřovice, Ludgeřovice, Markvartovice, Dolní Benešov, Kravaře, Komárov, Raduň, Branka.
    Středisko Bruntál: Rýžoviště, Světlá Hora, Milotice, Moravskoslezský Kočov, Křišťanovice, Krasov, Býkov, Sosnová, Jindřichov, Osoblaha, Bohušov.

Konec naplánovali na duben

Čištění silnic nad rámec zákona skončí nejpozději v dubnu. Moravskoslezský kraj ho financuje částkou 4,4 milionu korun. V projektu bude pokračovat i příští rok. „Aby čištění silnic v zimě bylo efektivnější, pořídí kraj další speciální techniku. Chceme, aby každé středisko SSMSK mělo k dispozici samostatný čisticí vůz,“ upřesnil Jakub Unucka.

„Častější čistění silnic by mohlo přispět ke zlepšení zdravotního stavu citlivých jedinců, tedy seniorů, dětí a těhotných žen a hlavně alergiků a astmatiků. Dá se totiž předpokládat, že díky čistějšímu ovzduší je postihne méně astmatických a alergických záchvatů,“ míní lékař plicní ambulance Nemocnice s Poliklinikou Karviná-Ráj Radoslav Alexa. 

  • Žáci v šesti školách v české a polské části Slezska měří množství prachu, který zatěžuje venkovní ovzduší. Monitoring je součástí projektu Ovzduší bez hranic, jenž má rozšířit povědomí dětí o ekologii. Moderní měřící přístroj umístili třeba žáci s učiteli bohumínské Základní školy Benešova přímo na dvůr. Zjištěná data mohou školy vzájemně porovnávat.
  • Do projektu už se zapojilo šest škol. Kromě té bohumínské i školy z Třince, Českého Těšína, Karviné - a také polských Pielgrzymovic a Těšína. Naměřená data umísťují na webové stránky projektu. „Normálně odebírají vzorky co šest dnů, v tuto chvíli odebírají deset dnů v kuse, aby se mohly porovnat, jaké výsledky mají najednou,“ sdělil Jiří Bílek, expert pro kvalitu ovzduší. Filtry pak putují do akreditované laboratoře, kde je analyzují odborníci. Prach v ovzduší školáci nejen měří, ale díky výkladu učitelů zjišťují třeba také, odkud pochází. Projekt Ovzduší bez hranic je rozplánovaný do roku 2020.