Olomoucký Klíč otevřel „multismyslovou“ místnost. Léčit se zde mohou i mentálně postižení

Novinky v centru Klíč (zdroj: ČT24)

Centrum sociálních služeb Klíč v Olomouci v pátek otevřelo nově zrekonstruovaný objekt v areálu na ulici Dolní Hejčínská. Oprava menší budovy, která byla původně bytem, stála šest milionů korun a probíhala zhruba půl roku. Nachází se zde i speciální „multismyslová“ místnost.

Takvaný snoezelen, tedy multismyslovou místnost, otevřeli pracovníci zařízení Klíč pro osoby s mentálním i vícenásobným postižením, jak zjistil redaktor České televize Marek Vrlák. Vznikly zde i nové dílny a cvičná kuchyně.

Podobnou multisenzorickou místnost mají také ve Frýdku-Místku či v Klimkovicích. Vhodná je jak pro děti, tak i pro dospělé. Podobných míst, která jsou známá také jako „snoezelenová“, je v celé České republice několik desítek.

Pracovníci Klíče poskytují podporu lidem s mentálním nebo vícenásobným postižením. Služby nabízejí ve spolupráci s rodinou či přirozeným sociálním zázemím klienta formou například denního stacionáře.

Okruh osob, kterým jsou služby Klíče určeny, tvoří mladší i starší děti, dorost či dospělí s mentálním a vícenásobným postižením. Pomoc zde nabízejí rovněž autistům.

  • Snoezelen je speciální místnost určená k poskytnutí pozitivně naladěného prostředí, které může mít funkci relaxační, poznávací a interakční. Snoezelen nabízí poznání odlišných senzorických zkušeností, atmosféru vzájemné důvěry a bezstarostného uvolnění. Cílem tohoto stimulačního a relaxačního prostředí je umožnit konkrétnímu jedinci autentický zážitek a uspokojit jeho individuální potřeby.
  • Pojem „snoezelen“ vznikl v Holandsku složením dvou slov „snuffelen“ a „doezelen“, což lze volně přeložit jako čmuchat (výraz poukazuje na smyslový aspekt terapeutického postupu) a podřimovat (pojem vystihuje stav blaha, klidu a relaxace). Snoezelen můžeme chápat jako snahu o vytvoření atmosféry uvolnění, kde je umožněno projevit optimálním způsobem smyslové stimulace.
  • Zdroj: FAJMONOVÁ J.; CHOVANCOVÁ M. - Možnosti využití snoezelenu při práci s žáky v ZŠ speciální