Brno čeká revoluce v parkování. Změny přijdou v roce 2017

Kudy a jak Brnem projet anebo kde v centru města zaparkovat. Otázky, které bude v příštím roce řešit město pomocí zavedení rezidenčního parkování, barevných zón anebo závor, které zabrání nepovolaným ve vjezdu. Revoluce v dopravě vyjde Brno na 90 milionů. Kromě zavádění novinek ale dojde i k rušení. Zmizí například parkoviště na Dominikánském náměstí.

Počet osobních aut, která jezdí po velkých městech, podle statistiků přibývá. Nejenže kvůli většímu provozu vznikají zácpy, problémy mají lidé i s parkováním, a to zejména ti, kteří bydlí v centru Brna. S problematickým hledáním místa na stání jim má pomoci nový systém rezidenčního parkování, který má začít fungovat od září. 

„Není to nic nového, troufnu si říct, že polovina krajských měst nějaký systém rezidenčního parkování má. S kamerovým systémem a závorami, myslím, ale tak velké zkušenosti nejsou,“ okomentoval změnu Michal Radimský z Ústavu pozemních komunikací.

Právě nový systém závor a dohledových kamer, které budou souběžně fungovat s rezidenčním parkováním, budou zajišťovat, aby do určených oblastí měla přístup jen zaregistrovaná auta. Dohlížet mají na čtyři zóny. Červená je pro magistrátem schválená auta, v dalších oblastech by mohli parkovat i turisti. Za stání se má podle plánů platit u nových automatů, nebo při výjezdu přímo u závory.

Odborníci na dopravu ale varují, že je nutné vše důkladně naplánovat. „Je potřeba stání vyhradit v denních dobách pro abonenty, lidi, co tam mají firmy, nebo jsou to návštěvníci,“ vysvětlil Radimský.

Pro stání jsou k dispozici domy i P+R

Řidiči, kteří do Brna dojíždějí, mohou už nyní využít jednoho záchytného parkoviště P+R, jež je u Ústředního hřbitova. „Řeší spádovou dopravu do krajských měst. Naším cílem je, aby měli možnost vůz zaparkovat na okraji a dojet hromadnou dopravou,“ dodal Radimský. Plochu P+R ale lidé až do nedávna moc nevyužívali.

Poté, co je na něm možné stát jeden den zadarmo, tak na něm nechávají auta mnohem častěji. V posledních měsících se jeho vytíženost zvýšila na deset tisíc aut. Obdobná prakoviště by mohla přibýt i v Šumavské nebo u Bohunického kampusu, jejich dokončení se ale v příštím roce nepředpokládá.

Auta je možné zaparkovat i v parkovacích domech. Na podzim se například otevřel nový v Panenské ulici, který ale zaplněný není. Stejně tak ostatní domy jsou plné jen ze třetiny. Přesto se staví další – pod budoucím Janáčkovým kulturním centrem.

Parkování komplikují takzvané vraky

Parkování ve městě komplikují i odstavená auta, která už nikam nedojedou. Na některých místech takové vraky stojí i několik měsíců a překážejí těm, kteří by na jejich místě chtěli zastavit třeba jen na pár desítek minut.

Například u brněnské fakultní nemocnice je zhruba šedesát parkovacích míst, šest z nich ale kvůli vrakům její návštěvníci nevyužijí. Problémem takových aut nejsou jen uražená zrcátka, vyfouklé pneumatiky anebo zdemolované nárazníky, ale také prošlá technická.

Nejvíc vraků bývá podle systému strážníků na Úvoze, kde letos řešili už sedm stížností na vraky. Jenže dostat nepojízdné vozy z ulic není jednoduché. Úřady totiž nejdříve žádají majitele, aby situaci napravil, pokud se tak nestane, auto odstraní. Celý proces ale může trvat až několik měsíců. Časté také je, že majitel auto přeparkuje o pár ulic dál, kde jej nechá zase stát.