Uzavírka na magistrále skončila, v Sokolské už jsou průjezdné všechny pruhy

Oprava Sokolské po havárii vodovodu pokračuje (zdroj: ČT24)

V úterý večer krátce po 20:30 se dělníkům podařilo zprovoznit i zbylé dva pruhy v Sokolské ulici, uzavírka na magistrále tak skončila. Dopravní komplikace způsobila pondělní havárie vodovodu, frekventovanou silnici museli řidiči u I. P. Pavlova objíždět, což způsobovalo dlouhé kolony. V úterý kolem 12:00 se podařilo obnovit provoz alespoň ve dvou pruzích.

Technikům se podařilo prasklé vodovodní potrubí opravit v pondělí odpoledne. Zhruba 150 odběratelů v části ulic Sokolská a Na Bojišti mělo vodu kolem 18. hodiny. Do tří hodin v noci dělníci opravovali podloží silnice, které voda poničila. V úterý ráno pak začali pokládat asfaltový povrch, malovali pruhy a další vodorovné značení.

V poledne se řidiči vrátili do dvou jízdních pruhů, zbytek silnice byl zprovozněn večer. „Průzkum ukázal, že pod levými jízdními pruhy je podloží v pořádku a žádné kaverny tam nejsou,“ řekl mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací Tomáš Mrázek.

Oprava Sokolské po havárii vodovodu pokračuje
Zdroj: ČT24

Kvůli omezení se v pondělí tvořily na magistrále až několikakilometrové kolony a magistrát i Středočeský kraj vyzývaly řidiče, aby se centru raději vyhnuli. V úterý byla situace klidnější – kolem 10. hodiny začínala kolona ve směru od Pankráce u Kongresového centra, v opačném směru stála auta od hlavního nádraží.

  • Pod Sokolskou ulicí praskl vodovod z roku 1884 o průměru 35 cm. Podobně starých rozvodů leží pod pražskými ulicemi ještě víc než sto kilometrů.
  • Některé informace uváděly, že vodovod pochází ze 70. let a byl vybudovaný při stavbě metra. To se nepotvrdilo, byť tehdy používaná nekvalitní potrubí patří v metropoli mezi nejproblematičtější.
  • Bez vody se v okolí místa havárie ocitlo 150 domácností v částech ulic Sokolská a Na Bojišti. Vodárenská společnost zajistila náhradní zdroj, dodávky byly obnoveny v pondělí kolem 18. hodiny.

Městskou hromadnou dopravu havárie vodovodu omezila jen minimálně. Autobusová linka 148, která na náměstí I. P. Pavlova začíná, má přemístěnou zastávku. Nastupuje se v Sokolské před hotelem City Central, vystupuje se již v zastávce Na Bojišti a autobusy nezastavují v zastávce Kateřinská. Dočasně mění trasu a zastávky i linka H1 a noční autobusy č. 504, 505, 510 a 511.

Sto kilometrů pražských trubek si pamatuje Franze Josefa

Havárie vodovodního potrubí nejsou v Praze ničím překvapivým (při teplotách kolem nuly jde o desítky havárií denně), jen zřídka se ale stane, že by dovedly paralyzovat dopravu ve velké části metropole tak, jako se to stalo vodovodu v Sokolské ulici.

Reportáž: Sto kilometrů pražských vodovodů pamatuje Rakousko-Uhersko (zdroj: ČT24)

Protože platí pravidlo, že stáří domu obvykle odpovídá i stáří vodních rozvodů, dají se v Praze ovšem v relativně hojné míře najít rozvody, které si pamatují ještě Rakousko-Uhersko. Potrubí starší sta let tvoří v metropoli tři procenta, a přestože se to může zdát jako zanedbatelný podíl, v hustotě pražské sítě jde o víc než sto kilometrů trubek - a jedna z nich nyní způsobila kolaps na magistrále.

Nejproblematičtější jsou ale podle vodohospodářů materiály používané v 70. letech. Praha se tehdy sice díky stavbě sídlišť zasíťovávala ve velkém, podle ředitele Sdružení oboru vodovodů a kanalizací (SOVAK) Oldřicha Vlasáka ale také za použití nekvalitních trubek z Polska. To potvrzuje i mluvčí pražských vodovodů Tomáš Mrázek: „Na příkaz RVHP Československo nesmělo trubky vyrábět a muselo je dovážet.“

Ve srovnání se socialistickými inženýrskými sítěmi tak až dosud relativně obstojně fungují i potrubí položená za první republiky, čili o tři až čtyři dekády dříve.