K hromadné žalobě na pražské parkovací zóny se zatím připojilo 40 lidí

K hromadné žalobě kvůli parkovacím zónám v Praze se zatím připojilo 39 lidí, další prý ale ještě přibudou. V pondělí podal žalobu k pražskému městskému soudu právník Ondřej Pecák. Podle něj nemají zóny oporu v zákoně o pozemních komunikacích. V letošním roce se zóny rozšířily i do Prahy 5, 6 a 8.

„Jen za dnešek mám v kastlíku dalších asi deset zmocnění a na poště jedno. Druhou vlnu pak k podané žalobě připojím,“ dodal právník.

Zákon o pozemních komunikacích umožňuje obcím zřídit si parkovací zóny. Podle Pecáka ale musí existovat reálná potřeba, která je prý jen na několika málo místech, nikoliv na většině území. Řešením by prý mohla být celopražská zóna.

Proti novým parkovacím zónám vystupuje Středočeský kraj, protože zóny znesnadňují parkování v metropoli lidem, kteří do Prahy dojíždějí ze středních Čech. Lidé si na zavedení parkovacích zón stěžovali také u ombudsmanky. Ta se ale nechala slyšet, že jsou v souladu se zákonem, proto je řešit nemůže.

  • Během prvního měsíce, co zóny fungují, vybraly obě městské části dohromady několik desítek milionů korun. Praha 5 vybrala zhruba deset milionů, radnice šesté městské části bezmála 25 milionů korun.

Městské části jsou spokojené, chtějí další rozšíření zón

Měsíc po zavedení zón chtěla radnice Prahy 6 rozšířit parkovací zóny i do dalších ulic, v některých oblastech totiž vznikly potíže s velkým množstvím parkujících aut. Praha 6 proto navhla rozšíření zón i do starých Vokovic, na Petřiny a Bořislavku. Požaduje rovněž možnost placení parkovného pomocí SMS. 

Radnice žádá také výstavbu záchytných parkovišť, magistrát by měl zahájil přípravu stavby parkoviště na Dlouhé míli a oživit projekt parkovacího domu ve Veleslavíně. 

Záchytná parkoviště pro řidiče mířící do metropole žádá také radnice Prahy 5. Ta vytipovala několik možných lokalit na svém území: parkoviště by mohla vziknout v oblasti u smíchovského nádraží, na Barrandově nebo u Plzeňské ulice.  

Zóny začaly v hlavním městě fungovat už v roce 1996, ale jen v části Prahy 1. Později byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 7 a většinu Prahy 3. Letos v srpnu se rozšířily zóny placeného stání v Praze 5 a 6 a v říjnu o Prahu 8. Vlastní zóny si provozují radnice v Praze 13, 16 a 22.