Odolena Voda chce zablokovat stavbu silnice k letišti Vodochody

Události v regionech: Odolena Voda chce zabránit stavbě křižovatky u letiště (zdroj: ČT24)

Město Odolena Voda chystá stavební uzávěru, která by se měla týkat pozemků, které připadají v úvahu pro stavbu silniční spojnice dálnice D8 a vodochodského letiště. Radnice tak chce zabránit přestavbě původního firemního letiště Aer a na komerční aeroport, který má ambice být druhý nejrušnější v republice. Podle Středočeského kraje je ale vyhlášení uzávěry nezákonné.

Odolenavodská radnice chce stavební uzávěrou znemožnit stavbu nové křižovatky na dálnici D8. Napojení letiště na dálnice je jednou z podmínek, které pro rozšíření vodochodského letiště stanovil posudek o vlivu na životní prostředí. Místní však odmítají jak komerční provoz letiště, tak i stavbu přivaděče. „Obáváme se, že v některých ulicích vlivem dálničního sjezdu dojde až k šestinásobnému navýšení dopravy,“ zdůvodnil místostarosta Tomáš Lohnický.

Ředitel společnosti Letiště Vodochody Martin Kačur vnímá přípravu stavební uzávěry jako „odsouvání problémů dál od sebe“. „To místo je dlouhodobě určeno pro křižovatku a hledání nového místa je nesmyslné,“ podotkl.

Tah radnice Odoleny Vody navíc zřejmě narazí na Smíchově. Středočeský hejtman Miloš Petera odmítl, že by bylo možné zabránit stavbě sjezdu z dálnice D8. „Rozhodnutí města je nezákonné. My se domníváme, že ty pozemky jsou nadmístního významu a sjezd je oprávněn tam být,“ uvedl. Kraji se přitom představa rušného letiště ve Vodochodech také nezamlouvá, silnici by ale uvítal, aby odvedla část dopravy z přetížené křižovatky u Zdib.

Společnost Letiště Vodochody přes odpor lidí z okolí může připravovat rozšíření letiště, pokud splní podmínky stanovené posudkem EIA. Ministerstvo životního prostředí přitom původně chtělo souhlasný posudek zrušit, ale neuspělo. „Soud potvrdil věcnou správnost posouzení vlivu na životní prostředí,“ připomněl ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.

Proti rozsudku se ale okolní obce ještě chtějí bránit. Do dvou týdnů podají kasační stížnost. „Jsme přesvědčeni, že projekt nesplňuje podmínky, aby mohl vyrůst,“ uvedl starosta Líbeznic a mluvčí iniciativy STOP Letišti Vodochody Martin Kupka.

Vodochodské letiště se podle představ vlastníků má stát nízkonákladovou alternativou k Letišti Václava Havla – jakýmsi pražským Stanstedem. Ročně by mělo odbavit asi 17 tisíc letadel. Provoz by mohlo podle současných odhadů zahájit nejdříve za pět let.