Blankou už projel milion aut, slaví s ní ale jen část Prahy

Nejvíce aut přibylo v Patočkově (zdroj: ČT24)

Nuselský most, Argentinská a Veletržní ulice – to jsou hlavní „vítězové“ otevření tunelového komplexu Blanka. Jím samotným projel ještě před víkendovou noční uzavírkou více než milion aut – od otevření přitom uplynuly pouhé tři týdny. Jenomže čísla Technické správy komunikací ukazují, že ne všude aut ubylo. Razantně vzrostl počet průjezdů zejména v ulicích, které na Blanku navazují – V Holešovičkách a Patočkově.

Bude tunel Blanka pro Prahu přínosem, nebo zhoubou? Odpověď na otázku, která rezonovala městem ještě déle než osm let, kdy se tunel stavěl, začíná dostávat jasné obrysy.

Kde ubylo nejvíce aut: Veletržní…

Pokud na zprovoznění nejdelšího městského tunelu v Evropě někdo vydělal, jsou to jistě obyvatelé nejfrekventovanějších ulic v Holešovicích. Největší vliv má Blanka na dopravu ve Veletržní ulici, odkud zmizela zhruba třetina z 35 tisíc aut, která tudy před otevřením tunelu denně projížděla.

S tím se ovšem počítalo od začátku – kde jinde by se vliv Bubenečského tunelu, tedy nejdelšího úseku Blanky, měl projevit, když ne v ulici, která dosud sloužila jako hlavní spojnice Troje a Letné? Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) i radnice Prahy 7 již předem ohlásily, že ve Veletržní zruší jeden jízdní pruh, a tak se již i stalo.

„Nově tam přibude asi 35–40 parkovacích míst pro rezidenty,“ popsal místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (SZ). V uvolněném prostoru má navíc vzniknout také cyklopruh.

Rozdíl v počtu vozidel po otevření Blanky
Zdroj: ČT24/TSK

… ale také magistrála

Méně očekávaný je příznivý vliv otevření Blanky na Severojižní magistrálu. Kolony ve špičkách na ní sice stále jsou, ovšem to je i důsledek opravy a uzavírek jízdních pruhů ve Wilsonově ulici a na Nuselském mostě.

Podle údajů TSK je Nuselský most místem, kde ubyl po Veletržní ulici druhý nejvyšší počet aut, a to přes sedm tisíc. O necelých sedm tisíc aut méně projíždí denně také Argentinskou ulicí, která je rovněž součástí magistrály.

Patočkova: Oběť Blanky a asi i opravy v Plzeňské ulici

Současně se ale naplnily obavy, že přijedou tisíce aut do míst v sousedství Blanky, kudy dříve nejezdila. Že jezdí více vozidel než kdy dříve navazujícími tunely – Strahovským a Mrázovkou – překvapivé není, k tomu ostatně Městský okruh slouží.

Bezmála 14 tisíc aut ale přibylo také v Patočkově ulici. TSK měří průjezdy v úseku mezi ulicemi Pod Královkou a Pod Drinopolem, tedy bezprostředně za křižovatkou Malovanka ve směru, kudy se jezdí na Kladno, Karlovy Vary, ale lze tudy dojet také k vnějšímu okruhu a po něm na plzeňskou dálnici či na letiště.

Petr Dolínek však upozornil, že prudké zvýšení provozu v Patočkově má kromě otevření Blanky zřejmě ještě jeden důvod – opravu tramvajové tratě a související omezení v Plzeňské. Náměstek očekává, že se poté situace zlepší, ale chce s Prahou 6 také jednat o dalších opatřeních.

Pro bubenečskou radnici je ale palčivá ještě jedna otázka: Každodenní zácpy v okolí Vítězného náměstí, zejména potom před vjezdem do Blanky ve Svatovítské. Tam se již začínají objevovat konkrétní návrhy na zlepšení. „Jedno z nich, které je na snadě, je, aby se rozšířila kapacita na Vítězném náměstí na vjezdu z Jugoslávských partyzánů. To znamená, aby tam byly dva pruhy,“ nastínil Petr Dolínek.

Schéma tunelu Blanka
Zdroj: ČT24

Málokde jezdí tolik aut jako V Holešovičkách

Druhou nejhůře zasaženou ulicí je ulice V Holešovičkách, kudy nyní projíždí o více než osm tisíc aut za den více než před zprovozněním Blanky. Zde se zvýšení počtu aut očekávalo – V Holešovičkách ale je spolu s Dobříšskou po zeslábnutí provozu na Nuselském mostě vůbec nejfrekventovanější ulicí v Praze.

Protože prochází vilovou čtvrtí a její obyvatelé si na hustý provoz dlouhodobě stěžují, slibuje pražské vedení, že silnici zahloubí.