Libeňský most má šanci – možná ho při opravě nebudou bourat

Libeňský most v Praze by při plánované rekonstrukci nemusel být částečně zbourán. Hlavní město jedná s odborníky o tom, zda je možné ho opravit a přitom zachovat jeho původní podobu od architekta Pavla Janáka. Most je už řadu let v havarijním stavu a je na něm omezen provoz.

Bude nutné Libeňský most bourat, nebo ne? Odpověď zatím nezná ani město. Už brzy bude mít ale na stole výsledky analýzy, která mu při rozhodování má pomoct. Podle stávajícího plánu na přestavbu je mostní konstrukce v tak špatném stavu, že by se měla zbourat a znovu postavit.

Proti tomu jsou ale někteří Pražané, Česká komora architektů i městská část Praha 7. Její zástupci uvedli, že spíš než o opravě mostu lze mluvit o jeho demolici. „Domníváme se, že v tuto chvíli je šance, aby zvítězil zdravý rozum, aby došlo k rekonstrukci,“ řekla radní Prahy 7 Lenka Burgerová (Praha 7 sobě).

Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) konstatoval, že pokud by již byly k dispozici technické postupy, aby se most mohl zachovat, město tak rádo učiní. Libeňský most je totiž podle něj pro řadu lidí dominantou.

  • Podle loňské zprávy Technické správy komunikací je Libeňský most v nejhorším stavu ze všech pražských mostů. Od roku 1928, kdy byl uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Kvůli velmi špatnému stavu byl v roce 2009 zakázán na most vjezd vozům těžším než 7,5 tuny. Navíc tu byla snížena rychlost tramvají na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se nesmějí potkat protijedoucí tramvaje.
  • Autory Libeňského mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou architekt a kubista Pavel Janák a konstruktér František Mencl.

Samotná rekonstrukce se podle Dolínka určitě uskuteční, otázkou prý je, v jaké podobě a zda bude nutné měnit podobu mostu. „Za pět let, co se oprava připravuje, se mnoho změnilo," dodal.

Současná šířka mostu podle některých odborníků stačí

Podle plánů na přestavbu se má most rozšířit o pět metrů. V každém směru by vznikl pás zeleně a jízdní pruh pro cyklisty. Podle některých odborníků je to ale zbytečné. Například architekt Jaroslav Zima si myslí, že současná šířka mostu aktuální hustotě provozu vyhovuje.

Rozšíření naopak nevadí Praze 8. Ta také preferuje rychlý začátek rekonstrukce. Bojí se, že most už dlouho nevydrží.

Radní Prahy 7 Lenka Burgerová (Praha 7 sobě) si je vědoma, že technický stav mostu není dobrý a že ho ještě zhoršily povodně. „Nicméně to v žádném případě neznamená, že je nutné ten most zbourat,“ konstatovala.

Přestavba má začít příští rok v dubnu, termín se ale může posunout

Opravu mostu chystá město řadu let. V roce 2006 vydaly úřady územní rozhodnutí, o tři roky později pak stavební povolení. Libeňský most je složen z několika částí. Příprava komplikovaného projektu trvala deset let. V minulosti se navíc mluvilo o prohlášení mostu za národní památku. Ze záměru ale nakonec sešlo.

Teprve loni město vypsalo soutěž na zhotovitele. Smlouvu se stavebníky by měla technická správa komunikací (TSK), která má opravu mostu na starosti, předběžně mít letos v listopadu.

Přestavba nejdelšího pražského mostu za téměř dvě miliardy korun má začít příští rok v dubnu. Pokud ale analýza, kterou si nechal vypracovat magistrát, prokáže, že se dá most za výhodnou cenu zrekonstruovat, tento termín se minimálně o rok posune.

Bude se Libeňský most muset při opravě bourat? (zdroj: ČT24)