Příští zastávka: Likérka! Rudolf Jelínek ale železnici v areálu nechce

Vizovice - Likérka Rudolf Jelínek podala žalobu na město Vizovice. Firmě se nelíbí jeho územní plán, podle kterého by v budoucnu mohla vést přímo přes areál likérky železniční trať. S plánem nesouhlasí ani sama vizovická radnice, ta ale musí respektovat rozvojové plány kraje. A kraj se zase odkazuje na celostátní plány rozvoje.

Zatímco dnes má vlak konečnou ve Vizovicích, v budoucnu by mohl zajíždět až do Valašské Polanky. To by ale znamenalo konečnou pro vizovickou Likérku Rudolf Jelínek. Zvažovaná trasa prodloužené trati totiž vede přímo středem jejich výrobního areálu. 

„Pro provoz společnosti by to bylo naprosto neřešitelné. Některá výroba jako příjem ovoce a destilace by probíhala v jedné části a v druhé bychom skladovali výsledný destilát. Dnes jsme taky jeden areál a tudíž jeden daňový sklad, pak bychom museli zřídit dva daňové sklady a převážet materiál z jedné části do druhé,“ popsal možné budoucí nesnáze likérky její generální ředitel Pavel Dvořáček. 

O železnici hovoří ředitel likérky Pavel Dvořáček (zdroj: ČT24)

Rozšíření a prodloužení trati z Vizovic ke slovenským hranicím by taky zasáhlo šest firemních hal, včetně samotné palírny, nebo budovy, kde v dřevěných sudech roky zrají ty nejvzácnější pálenky. Železnice by prošla kvasírnou a taky obřím skladem hotových výrobků. V ohrožení by nebyl jen provoz firmy, ale i oblíbené akce, které se v areálu likérky konají: festival Masters of Rock a Vizovické trnkobraní. 

Daleká budoucnost a krušná přítomnost 

O plánech na možné prodloužení trati skrz areál likérky se hovoří už zhruba deset let. Téměř stejně dlouho se podle Dvořáčka snaží firma jednat s krajem, aby si zvolenou trasu rozmyslel. Nakonec musela podat žalobu na územní plán města Vizovice. „Museli jsme počkat, až budou Zásady územního rozvoje kraje promítnuty do územního plánu města a podat žalobu na územní plán,“ potvrdil ředitel. 

Plánovaná trasa železnice přes areál likérky ve Vizovicích
Zdroj: ČT24

Že by měly slavnou likérku přetnout koleje, se nelíbí ani vizovické radnici. Návrh kraje ale do svého územního plánu zavést musela, což uznává i firma Jelínek. „Zlínský kraj stále tvrdí, že je potřeba s touto územní rezervou počítat. A z toho důvodu se do územního plánu toto prodloužení muselo zapracovat,“ vysvětlila místostarostka Vizovic Alena Hanáková (STAN). 

Žalobou likérky se nyní bude zabývat Krajský soud v Brně. Pokud by firma neuspěla, chce arbitráží žádat o náhradu za zmařenou investici. Kraj si stojí za tím, že jeho vina to není. „Jedná se o řetězec, který musí být ze zákona respektován. V roce 2008 byla schválena politika územního rozvoje České republiky, my jsme republikový záměr převzali do zásad územního rozvoje kraje a následně město jej muselo převzít do svého územního plánu,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Renata Škrobálková. 

Jestli trať závodem vůbec kdy povede, zatím není jisté, každopádně se jedná o dalekou budoucnost. Likérce ale přináší komplikace už dnes. „Velká část našeho areálu byla už nyní zařazena jako územní rezerva, a tím pádem je pro nás velice komplikované řešit dotační tituly nebo stavební řízení. Je to nadstandardní zásah do soukromého majetku,“ řekl Dvořáček. Podle něj by se jednalo i o ztrátu velkého kusu tradice. „Na tomto místě se ovocné destiláty doložitelně vyrábí od roku 1585,“ uzavřel Dvořáček.