Rekonstrukce olomouckého nádraží končí, má nové koleje i nástupiště

Olomouc – Hlavní nádraží v Olomouci bylo poslední dva roky bolavým místem českých železnic. Kvůli rozsáhlé rekonstrukci celé stanice nabíraly vlaky zpoždění a cestující museli zdlouhavě obcházet uzavřená místa, když se chtěli dostat na nástupiště. Do týdne se to ale změní, Správa železniční dopravní cesty chce ukončit práce na samotném nádraží 8. července.

Celé nové nástupiště, eskalátory z podchodů či nový informační systém jsou prvky, kterými se může pochlubit rekonstruované olomoucké hlavní nádraží. Využijí je především cestující, kteří v Olomouci do vlaku nastupují, zdaleka to však není vše. Pro cestující, kteří Olomoucí pouze projíždějí, je ještě důležitější, že je již nečeká „budíček“ před nádražím v podobě jízdy po starých kolejích, na kterých se dosud klidně jedoucí vlak zpravidla rozvibroval všemi směry.

Podle ředitele SŽDC Olomouc Václava Johna zatím dělníci položili zhruba devět kilometrů nových kolejí. Po dokončení všech prací po nich bude možné jezdit až 160kilometrovou rychlostí. „Rychlost kolem nástupišť je 130 kilometrů za hodinu. Většina osobních vlaků tady ale bude zastavovat,“ upřesnil Václav John.

Konečnou podobu rekonstruovaného olomouckého nádraží považují železničáři za maximum možného. „Podařilo se to udělat v maximálním rozsahu včetně 5. nástupiště,“ uvedl Václav John. Zcela nové nástupiště je v době racionalizace provozu a rušení kolejí v bývalých stanicích poněkud unikátní. Jak ale zdůraznil ředitel regionální železniční správy, v Olomouci se s ním dlouhodobě počítalo. „My jsme počítali se stavbou 5. nástupiště již před lety, kdy se stavěl nový podchod. Byl zaslepen a připraven, studie nádraží byla udělána velkoryse tak, aby odpovídala 5. nástupišti,“ shrnul.

Přestože práce na nástupištích a kolejích u nich končí, rekonstrukce olomouckého železničního uzlu ještě bude pokračovat. Až příští rok by mělo být hotové i přednádraží ve směru na Zábřeh.

Václav John: Olomouc je třetí největší nádraží v republice (zdroj: ČT24)