Na jižní Moravě začala největší výluka za posledních několik desítek let

Jižní Morava - Na trati mezi Brnem, Kuřimí a Tišnovem dnes začala vlaková výluka, jakou region nezažil několik desetiletí. Trať mezi městy bude až do konce prázdnin zcela uzavřená. Osobní vlaky tak budou končit v Kuřimi, rychlíky z Prahy už v Tišnově. Náhradní autobusová doprava přitom vede přes Drásov, kde také probíhají stavební úpravy. Za souběžné opravy cest může i způsob financování jednotlivých projektů.

„Je to jedna z nejfrekventovanějších tratí v Jihomoravském kraji. Cestuje tudy až pět tisíc lidí denně,“ popsal nově uzavřenou spojnici mezi Brnem, Kuřimí a Tišnovem ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah Jiří Sysel. Podle správce železnice po této trati projede ve špičce regionální spoj zhruba každých patnáct minut. Mimo ně touto cestou jezdí i rychlíky. 

Cestující kvůli výluce, která potrvá až do 31. srpna, budou vozit místo vlaků autobusy. „Náhradní dopravu musíme rozdělit na dálkovou a regionální. Protože rychlíky končí v Tišnově, tak odtud bude zajištěná doprava na brněnské nádraží,“ pokračoval Sysel. Regionální doprava je vyřešena buď využitím nízkopodlažních autobusů z Kuřimi, nebo stálými linkami 312, 314 a novou 304. V centru Brna pak z nádraží Královo pole, kam přijedou dálkové spoje, posílí dopravní podnik tramvajové linky číslo šest a jedna.

Železniční výluka na jižní Moravě (zdroj: ČT24)

Náhradní dopravu na objízdné trasy čekají překážky

„Lidé s určitým omezením počítat musí. Jsme si vědomi, že je cyklistická sezona a nízkopodlažní autobusy přepraví tak pět šest kol. Když ale nastoupí kočárek, tak se jich tam vejde méně,“ vysvětlil ředitel. V místech, kde obvykle jezdí speciální vlaky na přepravu kol, je nyní vozí nákladní vozidla. Ty je dovezou z Brna až do Kuřimi.

Na cestě mezi oběma městy čekají omezení nejen pro cyklisty, ale i pro samotné autobusy. V době výluky se totiž například uzavře už tento čtvrtek 18. června i hlavní průtah Kuřimí. „Budou uzavřeny ulice Tišnovská a Tyršova. Denně tudy projede asi 20 tisíc aut. V pátek až 26 tisíc,“ řekl starosta Kuřimi Drago Sukalovský (STAN).

Oprava cesty je podle něj nutná. „Naposledy byla spravována před asi 40 lety. Je tak poměrně rozbitá, je zdrojem hluku, vibrací,“ pokračoval starosta. Dodal, že lidé v okolí cesty tak mají problémy se spánkem a některým se dokonce objevují praskliny na domech. Potvrdil také, že stavbaři slíbili, že přes rozkopaný hlavní průtah budou moci projíždět alespoň právě autobusy náhradní dopravy.

Další překážky pak autobusy čekají na nejkratší objízdné trase z Brna do Tišnova vedoucí mezi Hradčany a Čebínem, kde silničáři opravují most. Cesta proto zůstane zavřená až do konce července. Zákazové značky pak odkloní náhradní autobusy pravděpodobně přes Drásov směrem na Lipůvku. Jenže tam se zase v obci mění plynovod a ulice tam tak budou rozkopané až do konce roku.

Grafika objížďka
Zdroj: ČT24

Lepší úplné zastavení vlaků než rok dlouhé výluky

Výluka potrvá celých 78 dní. „Shodli jsme se s provozovatelem trati, že to pro cestující bude přijatelnější. Lépe bude, když to nárazově potrvá dva a půl měsíce, než kdybychom postupně uzavírali každou kolej a trvalo to třeba déle než rok,“ dodal Sysel. Podle něj je tato výluka, co se týče své délky, unikátní.

Její součástí bude celková obnova jedné ze dvou traťových kolejí. „To znamená nové kolejnice, nové pražce včetně podloží a trakčního vedení. Bude také například nové nástupiště v Židenicích, vymění se ocelový most v Obřanech nebo se opraví tunel pod Lesnou,“ vyjmenoval plánované opravy Sysel. Navzdory obavám první den výluky na jedné z nejvytíženějších tratí na jižní Moravě nepřinesl cestujícím vážnější problémy.

Opravovat se musí souběžně kvůli penězům z EU

„Ani jedna z investic, tedy oprava silnice a oprava železnice, není investicí města. Nerozhodovali jsme tedy o termínech,“ vysvětlil starosta Sukalovský. Správce železnice a České dráhy také říká, že všechny stavby nešlo lépe zkoordinovat. Problémem totiž je, že řada staveb je financovaná nebo spolufinancovaná z evropských peněz a ty je potřeba dočerpat v určitém termínu. „Je to výsledek složité legislativy, výběrových řízení a ekologických sdružení, které řízení mohou svými protesty zbrzdit, nebo zcela zrušit,“ dodal starosta. Opravy tak budou probíhat současně.

Letošní rok má být počtem vlakových výluk rekordní. Po celé zemi se jich chystá na šest tisíc. Jen na jižní Moravě investují správci kolejí do tratí téměř tři miliardy korun.