Před 70 lety chtěli Čechoslováci zabrat Ratibořsko. Výboj zatrhla Moskva

Ratiboř (Polsko) - Přesně před 70 lety vpadla československá armáda na Ratibořsko a do Kladska. Byla to území, která byla dříve součástí Německa, ale podle mezinárodních dohod měla po 2. světové válce připadnout Polsku. Velení československé armády ale cítilo mocenské vakuum a pokusilo se posunout hranice státu dál na sever, protože Poláci se na tomto území ještě pevně neuchytili. Na nátlak Moskvy se jednotky po několika dnech stáhly.

Touha získat Kladsko, kde žila česká menšina, byla podle historiků ještě starší. „Snaha zarovnat hranice a především získat pro republiku Kladský výběžek, je doložená už v době vzniku Československa,“ uvedl historik Jiří Bílek.

Operace začala 10. června 1945 obsazením nádraží v Chalupkách poblíž hranice u Bohumína. Českoslovenští vojáci vyhnali polské železničáře a začali ničit polské nápisy a symboly. Rozkaz k postupu vydal tehdejší náčelník hlavního štábu československé armády Bohumil Boček.

„Dodnes je otázkou, jestli šlo pouze o nějakou jeho vojenskou iniciativu, nebo jestli měl nějaké ústní rozkazy ministra národní obrany nebo jiných vládních činitelů,“ řekl k tomu kurátor Národního památníku II. světové války v Hrabyni Ondřej Kolář.

Ostrava, 1945
Zdroj: ČT24

Za nadějí Čechoslováků byla i chybná ruská mapa

Další historik Piotr Palys tvrdí, že roli v konfliktu sehrála i jedna chybná ruská mapa, která Československu toto území přiznávala. Tu viděl i velitel československé tankové brigády Vladimír Janko. „Od velitele ruské posádky v Ratiboři, kterému mapu ukázali, získali Čechoslováci souhlas se zabráním těchto pohraničních oblastí,“ líčil Palys.

Československé tanky se ale dostaly jen asi deset kilometrů od hranic na okraj Ratiboře. Do města už nevjely. Vojáci měli rozkaz vyhnout se jakémukoliv střetu. Poláci tvrdí, že jeden důstojník byl zabit. Poslali ostrý protest do Prahy a do oblasti vyslali také vlastní tankové jednotky. „A ty měly za úkol vytlačit československé tanky, pokud by tam setrvaly,“ uvedl Palys.

2 minuty
Marný pokus Čechoslováků o zábor Ratibořska a Kladska před 70 lety
Zdroj: ČT24

Napětí mezi státy živil spor o Těšínsko

Vyhrocenou situaci nakonec ukončila Moskva. Po schůzce u generála Andreje Ivanoviče Jeremenka se československé jednotky stáhly. „Sovětští důstojníci jednoznačně potvrdili, že na základě rozhodnutí přijatých během Jaltské konference, Sovětský svaz uznává a podporuje polské nároky na toto území,“ doplnil Kolář.

V roztržce sehrál roli dlouholetý spor o Těšínsko, který sahá až do roku 1918. V roce 1938 Polsko východní část československé části Těšínska vojensky obsadilo a anektovalo. Napětí mezi oběma státy trvalo ještě dlouho. Až smlouva mezi oběma státy z roku 1958 definitivně ukončila spory o hraniční území. Potvrdila, že hranice zůstanou v předmnichovské podobě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 11 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...