Středočeši prosadili posílení vlaků do Prahy

Praha – Výrazné posílení vlaků do Prahy si prosadila města na východ od metropole. Častějšího spojení se od prosince dočká Český Brod, do Lysé nad Labem potom budou jezdit zdvojené soupravy. Vyplývá to z návrhů jízdních řádů pro příští rok, ke kterým mohou nyní lidé posílat připomínky svým krajským úřadům.

V okolí Prahy bude jezdit více osobních vlaků (zdroj: ČT24)

Každou čtvrthodinu jezdí dnes vlak do Prahy ve špičkách pracovních dnů z Úval. Kdo ale cestuje ze sousedního Českého Brodu, musí se již vmáčknout do spoje, který odjíždí pouze dvakrát za hodinu. Český Brod je přitom místem, kde do vlaků nastupuje hodně lidí, protože je u nádraží velké záchytné parkoviště a další cestující sem přivážejí autobusové linky. Dojíždějící Českobrodští, kteří se musí denně ve vlaku mačkat, nakonec sepsali petici za posílení vlaků a s novým jízdním řádem se dočkají – vlaky do Prahy budou jezdit dvakrát častěji. „Myslím, že když budou vlaky jezdit každou čtvrt hodinu, tak by tolik plné být nemusely,“ poznamenala Lucie Poláková, která dojíždí z Českého Brodu do Prahy do školy a takřka ani neví, jak v City Elefantu vypadá sedadlo.

Pohodlněji mají podle zadání Středočeského kraj cestovat také lidé z Lysé nad Labem či Čelákovic. Podle průzkumu, který si kraj nechal udělat, jezdí dnes spoje přeplněné. „Je to o 157 až 160 procent. Už jsme posilovali a chceme posilovat dál,“ podotkl hejtman Miloš Petera. Po trati, kudy střídavě jezdí vlaky do Milovic a přes Nymburk do Kolína, sice nepojede více spojů, jednotky ale budou zdvojené, jak spočítal čelákovický místostarosta Petr Studnička, bude potom v každém spoji kapacita zhruba pro 660 cestujících namísto současných 330.

Kraj napřesrok zaplatí Českým drahám za zajištění dopravní obslužnosti dodatečných 19 milionů korun. Dráhy samotné potom budou muset zajistit jednotky. K tomu poslouží i rekonstruované patrové vozy, které by se podle dřívějších vyjádření měly v pracovní dny objevovat na lince do Berouna, odkud tak přejdou na tratě do Českého Brodu a Lysé dodatečné jednotky City Elefant.

Správa železniční dopravní cesty nyní dokončuje první návrh jízdního řádu na příští rok. Sama ho nezveřejňuje, ale zpravidla tak činí krajské úřady či společnosti, které pro ně objednávají veřejnou dopravu. V následujících týdnech si tak budou moci lidé přečíst, co pro ně SŽDC na přání krajů, státu a jednotlivých dopravců připravuje a případně podat námitky. Ty, které se týkají regionální dopravy, je třeba adresovat krajům, popř. obcím, které by je měly tlumočit. Rychlíkovou dopravu objednává stát resp. ministerstvo dopravy, ovšem provoz vlaků vyšší kvality mezi Prahou a Ostravou garantují výhradně samotní dopravci.