Výhodnější poloha nádraží v Brně? Studii mají udělat autoři odsunu

Brno - Která poloha hlavního vlakového nádraží v Brně bude výhodnější? Odpověď hledají správci železnice. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už s firmami podepsala smlouvu na zhotovení takzvané studie proveditelnosti. Už teď je ale zřejmé, že konečné výsledky analýzy nebudou k dispozici před plánovaným referendem o poloze nádraží. A objevily se i pochybnosti kolem výběru firem, které mají studii zpracovat.

„Od začátku se počítalo s tím, že ze studie proveditelnosti budeme získávat výsledky průběžně. Pořád se ale počítá s termínem léto 2016, kdy už budou nejdůležitější výstupy na stole,“ okomentoval situaci náměstek brněnského primátora Martin Ander (SZ). Finální výsledky studie mají být podle smlouvy k dispozici do 18 měsíců od podpisu, tedy do 20. listopadu 2016. Jenže tou dobou už bude zřejmě po referendu, ve kterém budou Brňané hlasovat o tom, zda chtějí nádraží v centru, nebo dál, takzvaně v poloze „u řeky“.

Brněnští zastupitelé totiž slíbili uspořádání referenda na příští rok, souběžně s podzimními krajskými volbami. Studie přitom měla být jedním z podkladů, aby se lidé mohli rozhodnout, kde má železniční uzel stát. 

Proveditelnost posoudí projektanti odsunu

Ve veřejné soutěži na vypracování studie proveditelnosti zvítězilo sdružení tří firem: Sudop Brno, Moravia Consult a AF CityPlan. První dvě jmenované přitom v minulosti vyprojektovaly samotný odsun nádraží. Výsledek zakázky zkoumal i antimonopolní úřad (ÚOHS), kam se odvolala vyřazená firma Helika. Úředníci z ÚOHS prý ale problém nenašli. A možný střet zájmů nevidí ani správce kolejí. „Vítězné sdružení firem nebude rozhodovat o konečné poloze nádraží, ale bude pouze připravovat podklady pro řídící výbor,“ argumentuje Marek Illiaš z tiskového odboru SŽDC.

Studie proveditelnosti posoudí varianty brněnského nádraží (zdroj: ČT24)

Naopak náměstek brněnského primátora považuje výběr firem za poškození důvěryhodnosti celého procesu. „Ve chvíli, kdy je vyloučená firma, která je nezávislá a nabídne cenu o milion korun levnější, a přitom vyhraje výběrové řízení společnost, kterou z většiny tvoří autoři jedné z těch dvou posuzovaných variant, tak to rozhodně nevytváří důvěryhodný obraz,“ vysvětlil Ander.

Jednoznačnou odpověď na otázku, kam s nádražím, nemá ani vláda. Ta současná chce obrousit hrany usnesení z roku 2002, kdy Zemanův kabinet otevřeně podpořil přesun nádraží. Nádraží jako téma k diskusi ale ve středu odsunula i Sobotkova vláda - na některé z příštích zasedání.

Návrh usnesení Vlády České republiky
Zdroj: ČT24

Za posledních 20 let město podle odhadů investovalo do dokumentů, studií nebo architektonických soutěží souvisejících s nádražím až 100 milionů korun. Jen půl milionu spolknul třeba propagační klip. A studie proveditelnosti vyjde na více než 17 milionů korun.