Ústí nad Labem se před 70 lety ocitlo v zaměřovačích bombardérů

Ústí nad Labem si dnes připomíná přesně 70 let od ničivého bombardování. Spojenecké letectvo se snažilo zničit hlavně nádraží. Bomby zasáhly ale i celou okolní čtvrť. Zemřely stovky lidí. Kryt, který tehdy zachránil zaměstnance místních továren, slouží jako muzeum a dnes na něm odhalili pamětní desku se jmény obětí, které se podařilo identifikovat.

Kryt je vytesán v 50 metrů vysoké skále. Karel Frank, který se tam schovával, vzpomíná, že uvnitř byly lavice a schovaných tam bylo asi 300 až 400 lidí. Někdo tedy musel i stát. „To víte, že se báli, já byl tenkrát mladý kluk, 24 roků, a taky jsem měl nahnáno,“ uvedl dnes Karel Frank. Tehdy pracoval jako účetní v nedaleké továrně Dürschmidt, kde bylo dalších asi 20 Čechů. Hned naproti byl prý lágr, kde byli zajatci - Kypřané, Turci, Řekové a pár Angličanů.

Karl Frank v krytu slyšel,  jak bomby dopadají do lesa nad nimi. Tam lidé umírali po desítkách. Do krytu se z továrny sice dostali skoro všichni, někteří kolegové ale prý raději než tam zamířili na kopec - a tam padli. Historik Václav Houfek, ředitel Muzea města Ústí nad Labem, dodává, že tito lidé měli bohužel smůlu, protože první vlnu bomb, která se snesla na město, vítr zanesl stranou, právě na les na kopci. 

Podle vzpomínek Karla Franka byl kryt teprve ve výstavbě. Nebyl ještě zděný, byl to jen hrubý kryt se dřevěným šalováním. „Když byl zásah, drolilo se to na to šalování,“ popsal Karel Frank.

Spolumajitel Muzea civilní obrany René Růžička dodává, že tehdy byl kryt vlastně jen výrub ve skále, nebyl tam železobeton. Lidi v krytu měli na hlavách helmy. Kryt byl ale podle něj na svou dobu velmi bezpečný. Kryty se totiž obvykle dělaly v domech, tady ho ale vybudovali ve skále.

Kryt stavěli od roku 1942 dobrovolníci, jak válka postupovala, vystřídali se na něm později i zajatci a  trestanci.

Bombardování trvalo 17. dubna 1945 půl hodiny. Karel Frank vzpomíná, že po tomto prvním náletu šli z krytu do továrny všichni hasit, protože dostala zásah.

  • 17. dubna 1945 okolo druhé hodiny odpoledne od jihu přilétly bombardovací svazy 15. americké letecké armády, aby provedly nálet. Den poté v 10 hodin dopoledne kroužila nad Ústím hloubková letadla. Fotografovala účinky prvního náletu.
  • Další nálet, ve čtvrtek 19. dubna, byl ještě ničivější. Po desáté hodině dopoledne, během 25 minut, zaútočilo na město v osmi vlnách 54 letadel. Během akce přišla 490. bombardovací skupina o čtyři stroje, jejichž posádky byly většinou zavražděny.
  • Ačkoli železniční křižovatka i s okolními železničními budovami - hlavní cíle opakovaného náletu - byly těžce poškozeny, nacistům se už za několik hodin po bombardování podařilo na nich obnovit plný železniční provoz.

Sudety byly součástí Říše, mezi mrtvými byli tedy i totálně nasazení nebo vězni z celé Evropy. Jejich jména nově připomíná pamětní deska, která je umístěna u vchodu do krytu. Podle Reného Růžičky bylo tehdy přes 500 mrtvých. U 409 obětí se podařilo dohledat jejich totožnost z matrik a prostřednictvím Archivu města Ústí nad Labem. U dalších se identifikace nezdařila. Výbuchy je buď úplně roztrhaly, nebo byli bez průkazů. U některých zajatců byl prý problém s jejich doklady - René Růžička totiž vysvětlil, že s postupem fronty a války Němci v táborech, kde třeba byli původně internováni, ničili jejich dokumenty. Když pak tito zajatci v Ústí nad Labem na konci války zahynuli, nedala se už jejich identita dohledat. 

Po náletu zůstalo v centru Ústí nad Labem stát jen pár domů. A i ty pak byly strženy. Původní čtvrť prakticky zmizela. Symbolem bombardování se stal kostel, který jako jeden z mála zůstal stát. Od té doby má ale nejšikmější věž na sever od Alp. Je nahnutá o dva metry.

2 minuty
70 let od náletu na Ústí nad Labem
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
14:38Aktualizovánopřed 4 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 7 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 8 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 9 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 10 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 11 hhodinami
Načítání...