Kanalizace na vlastní kůži

Jihlava - Město Jihlava masivně investuje do nové kanalizační sítě. Potřebuje ji, aby zajistilo další rozvoj města. Při pokládání nového potrubí za téměř 150 milionů korun se ale stavebníci musejí potýkat s komplikacemi. Například na jednom úseku narazili na skálu, kterou musí dělníci razit jen ruční sbíječkou. A právě do míst nejnáročnějších prací se dostal i štáb ČT.

Aby se dělníci a Radovan Daněk a jeho kameraman Pavel Prokop dostali až k místu ražby, museli projít trubkou dlouhou 55 metrů, která má průměr jen 1,2 metru. Všichni proto museli jít v hlubokém předklonu. Ke vstupu do trubky je nutné mít helmu, rukavice, holínky a pracovní oblečení. 

Kanalizace se razí pod rušnou silnicí, kterou nebylo možné rozkopat. Silnice je totiž páteřní komunikací města Jihlavy a stavebníci nedostali povolení, aby tam kvůli stavbě omezili provoz. Na konci trubky stroje narazily na mohutný skalní masiv, a tak se tam dá pracovat pouze ručně.

„Žádná technika, nic takového se tam nedostane, takže na konci jsou dělníci a ti ručně dělají díru pomocí sbíječek,“ popsal Lukáš Jaroš, vedoucí stavebního dozoru. Doplnil, že vykopaný materiál se musí vyvážet trubkou pomocí vozíku. 

U sbíječky štáb ČT zastihl Radka Babeliaka. Ten se střídá s dalšími dvěma kolegy, všichni musejí být fyzicky velice zdatní, práce v úzkém a prašném potrubí rozhodně není jednoduchá. „Denně se v tomhle skalnatém podloží udělá maximálně půl metru, protože to prostě nejde. Je tam spousta prachu, musí se to větrat,“ popsal stavební dělník Radek Babeliak.

Radek se s kolegy střídá po půlhodině, každý den pracují asi 10 hodin. „Zvládneme tam vlézt - každý z nás - maximálně tak 5–6x za den,“ doplnil Radek Babeliak. Vedoucí stavebního dozoru Lukáš Jaroš konstatoval, že přestože se nejedná o horníky, práce se dá k hornické činnosti přirovnat.

Ruční vyvážení skály není jediný problém, který musí město jako investor řešit. Kvůli probíhajícím sporům se Svazem vodovodů a kanalizací zatím nepracuje na vlastním majetku a navíc některé starší potrubí dokonce chybí v mapách. „Když hrábneme někam do země a tam, kde měl být vodovod, tak je někde jinde a křižuje nám to trasy, takže musíme pak vyřizovat nové stavební povolení, je to nepříjemné,“ popsal Vratislav Výborný (ČSSD), náměstek primátora Jihlavy.

Podle něj je stavba nové kanalizace pro Jihlavu jednou z klíčových investic. Zabezpečí totiž další rozvoj města. I přes všechny komplikace mají být nové kanály v Jihlavě za bezmála 150 milionů korun hotové ještě letos. 

Vývoj sporu města Jihlavy se Svazem vodovodů a kanalizací Jihlavsko shrnují tyto články: