Konec odříkání, SŽDC dokončí elektrizaci litvínovské trati

Litvínov (Mostecko) – Do dvou let chce Správa železniční dopravní cesty zahájit modernizaci trati mezi Teplicemi a Litvínovem. Při ní dokončí elektrizaci celého úseku, díky které bude možné zavést přímé vlaky z Litvínova do krajského města. Litvínovská železnice také výrazně zrychlí.

Již půl století vede trolej téměř nad celou tratí z Teplic do Litvínova. Protože však končí zhruba kilometr před litvínovským nádražím v Louce, elektrické osobní vlaky se do pětadvacetitisícového města nedostanou a cestující, kteří vlakem dojíždějí z Litvínova do Ústí nad Labem, musí přestupovat z motoráku do elektrického vlaku – buď v Louce, kde trolej začíná, popř. v Oldřichově či Teplicích. Změnit by se to mělo po roce 2018, kdy má skončit modernizace teplicko-litvínovské trati. Informace o projektu vložila nyní Správa železniční dopravní cesty do systému EIA.

Rekonstrukcí má projít celá trať z Teplic do Litvínova, resp. od Oldřichova, kde odbočuje od hlavní ústecko-mostecké trati. Kromě elektrizace zbývajícího úseku z Louky do Litvínova projde trať také celkovou modernizací – rekonstrukcí železničního svršku a spodku, která umožní zrychlit na 100 km/h, tj. dvojnásobek oproti současnému stavu, a rekonstrukcí zabezpečovacího zařízení, díky které bude možné zavést dálkové řízení dopravy. „Stavba přinese výrazné zlepšení spolehlivosti a bezpečnosti železniční dopravy a kultury cestování. Toto se týká jak vlastní plynulosti jízdy, tak odbavování cestujících ve stanicích a zastávkách,“ očekává SŽDC.

Modernizaci, která bude stát desítky milionů, dlouhodobě požadoval a očekával Ústecký kraj i České dráhy, které v regionu zajišťují osobní dopravu. Dráhy dokonce o přímém spojení do Litvínova hovořily v souvislosti s nákupem nových elektrických jednotek v posledních letech. SŽDC však s investicí váhala, nebylo jisté, zda se jí vyplatí. Kraj a dráhy nakonec zvolily šalamounské řešení, posilové elektrické vlaky v pracovní dny směrem na Litvínov opravdu jezdí, ale končí v Louce, litvínovští cestující se tak přestupu stejně nevyhnou. Většinou však musí přestupovat již v Teplicích či Oldřichově. V minulosti krátkodobě provozoval přímé spoje z Ústí nad Labem do Litvínova dopravce Regiojet v rámci svých prezentačních jízd v průběhu roku 2010. Na celou trasu nasadil dieselovou jednotku. Ústecký kraj ale nechtěl u drah objednat obdobné spojení, krajská mluvčí tehdy uvedla, že postačuje spojení s přestupem na přípojný vlak v Teplicích.