Torza místo ruin: Stavba výzkumného parku u Milovic stojí

Milovice (Nymbursko) – Stavba výzkumného parku ve středočeských Milovicích již několik měsíců stojí. Obecně prospěšná společnosti VTP AT Milovice, která ho staví, přitom musí práce dokončit do června – anebo vrátit 400milionovou evropskou dotaci. Provozovatel areálu však mlčí, podle milovického starosty Milana Poura (ANO) nikdo neví, kdy budou práce pokračovat.

Stavba milovického vědeckotechnického parku začala loni v březnu. Nyní však na místě ruin po sovětské posádce stojí pouze torza budoucích budov. „Už řadu měsíců tam nepracují, já jsem převzal starostování někdy v listopadu a v té době se zrovna nějak pozastavila činnost,“ řekl milovický starosta. Podle Igora Waltera z ministerstva průmyslu a obchodu se tak stavba zpozdila oproti harmonogramu. Obecně prospěšná společnost VTP AT Milovice přitom má na její dokončení již poslední měsíce, jinak jí hrozí ztráta evropské dotace. „Příjemce je veden jako projekt se zvýšeným dohledem. Na polovinu března je naplánováno jednání na ministerstvu průmyslu a obchodu s příjemcem dotace o stavu realizace projektu,“ zdůraznil Igor Walter.

Přestože měly evropské fondy přispět na výstavbu výzkumného parku 400 miliony a 18 milionů za první etapu již má VTP AT proplacených, jsou příčinou problémů stavby peníze, míní starosta. Stavební úřad v Lysé nad Labem sice také na pozemku nalezl kontaminovanou zeminu, souvislost s přerušením stavby však Milan Pour nevidí. „Důvodem jsou spíš nějaké další finance,“ uvedl.

Stavbu VTP Milovice mělo podpořit 400 milionů korun z fondů EU, stavba by ale musela být zkolaudována do června
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Milovický vědeckotechnický park má vzniknout na čtyřech čtverečních kilometrech po bývalé sovětské vojenské posádce. Pokud by se podařilo dokončit ho, poskytl by zázemí pro komerční výzkumné aktivity i prostor pro spolupráci mezi vědeckým a podnikatelským sektorem. Komplex má nabídnout více než 8 000 metrů čtverečních vybavených kancelářských a laboratorních ploch, zejména pro automobilový průmysl a pro odvětví udržitelné energetiky, součástí by měl být i aerodynamický tunel, ve kterém budou experti testovat nová auta.