V dalších stanicích metra zmizí bariéry

Praha – ve třech frekventovaných stanicích pražského metra dokončí Dopravní podnik během podzimu výtahy. V září to budou stanice I. P. Pavlova a Anděl, v listopadu pak bude hotovo i na Můstku. Handicapovaní, ale třeba i maminky s kočárky to vítají. Zároveň ale upozorňují na problémy, které jsou v některých stávajících - již bezbariérových - stanicích. Příkladem je třeba Smíchovské nádraží, kterému se vozíčkáři snaží vyhnout.

To, že bariéry zmizí ve stanicích I. P. Pavlova, Anděl a Můstek, ředitel společnosti Asistence o. s. Erik Čipera chválí: "Jsou to nejfrekventovanější stanice metra v Praze a my na to čekáme roky a úplně hrozně se těšíme, protože to bude kvalitativní skok.

„Nejenom mně to pomůže, ale pomůže to i ostatním vozíčkářům a maminkám s kočárky, seniorům a hlavně si myslím, že to bude dobrý impuls pro cizince, kteří přijedou třeba na vozíku a budou chtít cestovat ve středu Prahy,“ uvedl k odstranění bariér v dalších stanicích Jakub Neubert, instruktor osobní asistence.

„Tím, že se zpřístupňují nejfrekventovanější stanice v Praze, dojde k tomu, že se propojí sítě, které přirozeně fungují, zatímco teď se musely objíždět, a ten čas pro cestování se nepřiměřeně natahoval,“ dodal Erik Čipera, ředitel Asistence o. s. Celkem by tak mělo na konci roku 2015 být bezbariérových 39 stanic pražského metra.

Mezi bezbariérové stanice patří už léta i Smíchovské nádraží. Zdejší plošinu ale vozíčkáři raději moc nevyužívají. Podle Jakuba Neuberta je problém této plošiny hlavně v tom, že je pomalá a poruchová. Cesta ven z metra trvala Jakubovi při natáčení se štábem ČT asi 15 minut. V minulosti se dokonce už stalo, že cestujícího ze zaseklé plošiny museli vyprošťovat hasiči. „Tímto způsobem málokdo cestuje. Lidi, kteří můžou, tak tuto stanici vynechávají, protože komplikace spojené s jízdou na této plošině vám nezaručí, že se vlastně opravdu nahoru dostanete. Takže pro většinu lidí, jako kdyby tady nebyla,“ uvedl Erik Čipera, ředitel Asistence o. s.

„Je to řešení, které vznikalo v době, kdy v zásadě tyto šikmé schodišťové plošiny byly jakýmsi trendem. Pro svou nízkou cenu, oproti klasickým výtahům,“ uvedl Jiří Štábl, mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Dopravní podnik chce do budoucna situaci řešit. Zatím ale lepší variantu nemá. Ta by se hodila i kvůli přestupu na smíchovské vlakové nádraží - České dráhy tam totiž zatím nabízejí nákladní výtah. „Tady je hlavní problém, že se nedá z metra normálně běžným způsobem dostat do vlaku. My jsme dnes absolvovali trasu zadním výtahem, ale to málokdo používá. Dostat se sem na nástupiště a potom i do vlaku je prostě pořád problém,“ řekl Erik Čipera. 

Rodiče Jakuba Neuberta bydlí na trati směrem do Berouna, v Dobřichovicích. Stanice Smíchovské nádraží by proto pro něj byla výhodnější než Hlavní nádraží. Čas, který by ale trávil cestou z čekací haly na nástupiště, ze kterého vlaky jezdí, je tak dlouhý, že se mu to nevyplatí a raději volí variantu Hlavního nádraží, které už je opravdu bezbariérové.

Smíchovské nádraží vozíčkáři moc často nevyužívají
Zdroj: ČT24

Erik Čipera dodává, že na odstraňování bariér by bylo vhodné myslet i při plánované revitalizaci Smíchovského nádraží. „Pravděpodobně by šlo využít i toho, že developer bude ochotný něco pro město v této lokalitě udělat. A kdyby se i podílel na těchto úpravách, tak by to městu jenom prospělo,“ řekl Erik Čipera.

Výtahy budou ve stanicích metra přibývat i dál. Například Jakub Neubert vidí problém na Karlově náměstí nebo na stanici metra Malostranská. „Těch stanic je ještě celkem dost. Centrum Prahy zatím bylo poměrně zanedbáváno,“ dodal Jakub Neubert. Příští rok by měl výtah být na Palmovce a ve stanici Roztyly. V roce 2017 bude bezbariérové právě Karlovo náměstí, na které upozornil Jakub Neubert, a Opatov.

Cílem dopravního podniku je zpřístupnění všech stanic metra vozíčkářům do roku 2025. Všechny 4 nové stanice na prodloužené trase A, která má být zprovozněna 6. dubna, budou také bezbariérové.

Bezbariérový přístup v metru - aktuální stav a výhled

  • 36 z 57 stanic je bezbariérových
  • Opatov a Roztyly s doprovodem - pomocí nákladních výtahů.
  • Můstek, Anděl a I. P. Pavlova do konce roku 2015
  • Všechny stanice do roku 2025
Odstraňování bariér v MHD a na nádražích (zdroj: ČT24)