Poláci zrušili přímý vlak mezi Ostravou a Krakovem. Jezdil jen 3 týdny

Ostrava - Nové přímé spojení osobním vlakem z Ostravy do Krakova, které iniciovala polská strana a České dráhy na ně upozorňovaly jako na novinku jízdního řádu, jezdily pouze tři týdny. Poláci financování těchto vlaků náhle zastavili. A zrušili i další dvě avizované železniční linky mezi Bohumínem a Vratislaví. Podle polského ministerstva infrastruktury a rozvoje jsou důvodem nižší dotace na mezinárodní dopravu pro tento rok. Podle vedení kraje i odborníků na veřejnou dopravu je to škoda, protože nové spoje by si podle nich našly dostatek cestujících.

Přímý osobní vlak mezi Ostravou a Krakovem jezdil jen ve druhé polovině prosince. Pak Poláci oznámili, že provoz těchto vlaků na polském území hradit nebudou. „Polská strana nás 12. prosince dopisem informovala o tom, že polské ministerstvo infrastruktury a rozvoje ruší objednávku spojení mezi Ostravou a Krakovem,“ potvrdila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Dodala, že dráhy považovaly příslib polské strany za jasný, a proto již také upravily jízdní řády.

Přestože řada lidí nové vlakové spojení ještě ani nestačila zaregistrovat, kolem Vánoc ho využily desítky lidí z Česka i Polska. Polské noviny psaly o výhodnosti nového spojení s Ostravou, které by umožnilo Krakovanům například vyjet si na večer do ostravské Stodolní ulice a druhý den dopoledne se vrátit zpět.

Přímý vlak mezi Bohumínem a Vratislaví ani nevyjel

České a polské Slezsko měly spojit ještě další dva vlaky, a to na trase mezi Bohumínem, Vratislaví a městem Kedzierzyn Koźle. Ty ani nezačaly jezdit. Poláci nové spoje zrušili, přestože byli jejich iniciátorem. „Ministerstvo disponuje v roce 2015 menšími dotacemi na dofinancování dopravy než v předchozích letech. Prioritou je udržení spojů, které jsou důležité pro společnost a dopravci by je z ekonomických důvodů sami neprovozovali,“ sdělil mluvčí Ministerstva infrastruktury a rozvoje Polské republiky Piotr Popa.

Podle zástupců kraje i odborníků na veřejnou dopravu by si vlaky našly dostatek cestujících, kteří jezdí do Polska za nákupy, na dovolenou a podobně. „Mohlo to přispět k překonání jisté bariéry, kterou máme s našim polským sousedem, přestože sdílíme schengenský prostor a jsme společně v Evropské unii,“ uvedl prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Cestující na bohumínském nádraží
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

„Bereme to jako smutnou záležitost. Počítali jsme s tím a byl to rozhodně zajímavý spoj. Chceme, aby pan ministr dopravy Dan Ťok jednal s polským protějškem o tom, jak by se dalo v této věci dál postupovat,“ řekl České televizi náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík z ČSSD.

Poláci po třech týdnech zrušili nový přímý vlak mezi Ostravou a Krakovem (zdroj: ČT24)

Soukromí dopravci nasazují do Krakova autobusy

České dráhy teď odkazují na dálkové vlaky, které ale jezdí v méně vhodných časech, cestující musí přestupovat a cesta trvá přes tři hodiny. Autem se přitom trasa z Ostravy do Krakova dá ujet za hodinu a půl. Lidé z Moravskoslezského regionu jezdí do Krakova mimo jiné na letiště, odkud létají nízkonákladové lety do světa. Místní letiště Mošnov v tomto směru nedokáže konkurovat Krakovu ani Katovicím.

Na tuto situaci reagoval už dříve soukromý dopravce RegioJet, který asi rok provozuje spolu s firmou Tiger Express linku na trase Praha – Olomouc – Ostrava – Katovice a Krakov. Jde o kombinaci vlaku a autobusu. V polských městech autobus zajíždí i na letiště. Loni na začátku listopadu zavedl novou linku mezi Prahou, Bohumínem a Krakovem také LEO Express. Z Ostravy do Bohumína jedou cestující vlakem, tam pak přestoupí na autobus. Ihned poté zareagoval RegioJet výrazným snížením jízdného do Krakova.